Meny
30.11.2020

Selskapsetableringene i Europa har båret frukter

Så langt har 2020 vært et meget godt år for oss både i Tyskland, Belgia og Frankrike, sier Geir Tønnesland, som har ansvaret for den europeiske satsingen til SG Armaturen.

– I mange år har vi hatt en bra utvikling i det skandinaviske og europeiske markedet. For fem år siden laget vi en strategiplan for vår videre satsing på kontinentet. Vi ser nå at selskapsetableringene har båret frukter. Så langt har 2020 vært et meget godt år for oss både i Tyskland, Belgia og Frankrike, sier Geir Tønnesland, som har ansvaret for den europeiske satsingen til SG Armaturen.
   – Vi er også inne i Storbritannia men der er vi inne i en utviklingsprosess og forventer at markedet vil gradvis ta av, sier Tønnesland, som har arbeidet i 7 år for SG Armaturen. Han tror selskapets kvalitetsprodukter og norske brand treffer godt i det europeiske markedet.
   – Forretningsmodellen, som vi har utviklet over mange år, er nå i ferd med å bli tatt i bruk på kontinentet. Vi har robuste produkter som tåler vær og vind, de har lang levetid og høy kvalitet.

Årlig vekst på 20 prosent

SG Armaturen har opplevd en sterk vekst i det nordiske markedet. På spørsmål om hvilke tiltak SG Armaturen vil iverksette for å få like stor vekst i Europa, svarer Tønnesland: – Vi satser kraftig på økt ekspansjon og dobler kapasiteten på vårt lager i Belgia for ytterligere å betjene det europeiske markedet. Vi har ansatt flere salgspersoner som betjener våre kunder, og har etablert kontorer og show-rom i Tyskland. På det europeiske markedet omsetter vi i dag for ca. 200 millioner kroner. Vi har meisler ut en treårs strategiplan for vår videre vekst på det europeiske markedet. Målet er en årlig vekst på 20 prosent.

Hard konkurranse
Konkurransen i Europa er hard, spesielt i Frankrike og Tyskland med mange store veletablerte brands. – Vi er litt annerledes tilnærming til tradisjonelle belysningsprodukter med vårt norske brand, sier Tønnesland. – Tilbakemeldingene fra våre europeiske kunder er at våre produkter enkle å arbeide med og har høy kvalitet. De store europeiske brandene ser nok ikke på oss som en trussel men som en konkurrent.
   – De europeiske markedene består av titalls millioner mennesker. Vi er foreløpig kun en mikroaktør men markedspotensialet er stort med våre robuste produkter som høster lovord på kontinentet, sier Tønnesland til slutt.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no