Meny
20.07.2015

Oljedesign gir hakeslepp

Lundin Norway har fått en ny identitet som sørger for hakeslepp på oljemessene. Nå er de hedret de med Merket for god design.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
 
Ville utfordre messegjestene 
2014 var et viktig år for oljeselskapet Lundin Norway. Med oppstart av Brynhild-feltet gikk de fra leteselskap til fullverdig operatør. Denne endringen ønsket de å vise gjennom en ny visuell identitet – og ved å lage en installasjon som skulle brukes på en internasjonal messe og siden monteres på det nye hovedkontoret på Lysaker.
   – Vi ville lage noe som kunne utfordre både oss selv og våre gjester, sier ansvarlig for eksterne relasjoner, Frøydis Eldevik.
   Scandinavian Design Group fikk oppdraget, og sammen med nøkkelpersoner fra Lundin Norway gikk de i gang med å utvikle den nye identiteten. 
   – Det var viktig for oss å vise at vi helt siden starten i 2004 har vært et selskap i konstant endring. Vi ville at designet skulle reflektere både bakgrunnen som leteselskap med flere store funn på norsk sokkel, og vår nye posisjon som operatør, forteller Eldevik.
 
Tiltrakk unge kandidater 
Resultatet bryter med det tradisjonelle bransjespråket, som i stor grad består av bilder av oljeplattformer og gule innretninger. Med enkle virkemidler er logoen til Lundin Norway omformet til en levende, fysisk animasjon og installasjon. I jurykjennelsen heter det at dette er et svært spennende og innovativt grep å bruke i messesammenheng. 
   Messestanden til Lundin Norway ble lansert på den internasjonale oljemessen ONS i Stavanger i fjor. Den fikk solid mediedekning i internasjonale teknologi-, design- og arkitekturpublikasjoner og har blitt hyppig delt i sosiale medier. Under messen fikk selskapet også en rekke henvendelser fra potensielle nye ansatte, særlig yngre arbeidstakere, som etter å ha besøkt installasjonen fikk øynene opp for Lundin Norway som en innovativ og spennende arbeidsgiver. 

Kilde: Pressenytt 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no