Meny
21.06.2023

IVECO BUS lanserer fire nye modeller

Med eDaily utvider IVECO BUS minibussutvalget med en pålitelig og lønnsom utslippsfri løsning som er utviklet for å oppfylle kravene til transport i byer og over lengre distanser.

Nye eDaily har plass til opptil 22 passasjerer, og den er fås også som chassismodell, slik at påbyggere kan gå over til elektriske kjøretøy.


  • Helelektrisk minibuss som også er tilgjengelig som chassismodell.
  • De samme kjøreegenskapene og den samme ytelsen som de andre Daily-modellene.

IVECO BUS lanserer eDaily i Line-modell for å utvide merkets minibussutvalg med enda en helelektrisk mobilitetsløsning, noe som bidrar til avkarboniseringen i transportbransjen.

Nye eDaily har en oppdatert IVECO-logo med tynnere og mer dynamiske bokstaver, basert på merkets historie og drevet av innovasjon.

eDaily: samme Daily som du kjenner – bare elektrisk

Nå er Daily tilgjengelig som en helelektrisk Line-modell, i tråd med utviklingen av mobilitet og med nye og strengere utslippsregler i mange storbyer. Nye eDaily har plass til opptil 22 passasjerer, og den fås også som chassismodell, slik at påbyggere kan gå over til elektriske kjøretøy.

Den nye synkrone elektriske motoren som sitter bak i kjøretøyet, gir god effektivitet og konstant kraft (140 kW maksimal effekt, 400 Nm maksimalt dreiemoment). Energiforbruket kan optimaliseres ved å velge kjøremodus, slik at føreren enten kan velge maksimal effekt eller redusere energiforbruket. eDaily har tre moduser for regenerering, inkludert kjøring med én pedal, og den konverterer kinetisk bremseenergi til elektrisitet, noe som reduserer energiforbruket og bremseslitasjen.

Nye eDaily har tre batteripakker, hver på 37 kWh, noe som gir en total kapasitet på 111 kWh. Batteriene er montert i chassiset for å minimere påvirkningen på karosseriet. Batteripakken på 37 kWh, som er utviklet av FPT, har celler med en unik litium-ionteknologi, og de har ekstremt god energitetthet (265 Wh/kg på cellenivå), klasseledende tilgjengelig energi på hele 95 prosent samt lavere vekt (270 kg).

Med eDaily får du rekkevidden du trenger. Den kan lades fra offentlige ladestasjoner, industrikontakter og vanlige stikkontakter. Lademulighetene inkluderer hurtiglading opptil 80 kW. Ladeporten foran på eDaily er lett tilgjengelig uansett hvor kabelen kommer fra. Bak skyvelokket som beskytter kontakten mot vann og støv, er det en LED-indikator som viser ladestatus og ladenivå.

Det finnes elektriske kraftuttak på opptil 15 kW til å drive ekstrautstyr som klimaanlegg for passasjerer eller en rullestolrampe.

Det kommer andre helelektriske versjoner av eDaily senere i 2024, for eksempel eDaily Access. eDaily Line-modellen kan bestilles i hele Europa, og den leveres fra begynnelsen av neste år.

Helelektrisk versjon: nye Crossway Low Entry Elec

Lanseringen av Crossway Low Entry Elec markerer IVECO BUS’ neste skritt på veien mot å tilby enda mer bærekraftig mobilitet. Helelektriske Crossway LE kombinerer funksjonene som har gjort Crossway-modellene så populære helt siden starten – lønnsomheten og fleksibiliteten – med alle fordelene med elektrisk mobilitet.

• Nyeste generasjon batterier med høy energitetthet.

• Maksimal modularitet med mulighet for å velge antall batterier.

• Tilgjengelig som klasse I for bruk i byer, og klasse II for langdistanseoppdrag.

• En mobilitetsløsning for oppdrag som krever mange seter.

IVECO BUS er sterkt involvert i utviklingen av elektriske busser, og nå tar selskapet et nytt skritt på veien for å bidra til det grønne skiftet for langdistanseoppdrag ved å tilby en elektrisk versjon av Crossway.

Utslippsfri langtransport

Nye Crossway LE Elec fås i modeller på 12 og 13 modeller som byvariant (klasse I), samt i en modell for langdistanseoppdrag (klasse II).

Den har en elektrisk motor med effekt på 330 kW og et maksimalt dreiemoment på 2200 Nm, som drives av en Li-NMC-batteripakke som er utviklet av FPT. Dette batterikonseptet er nyeste generasjon, og det er overlegent når det gjelder energitetthet og ladekapasitet. De fem, seks eller syv batteripakkene som monteres i taket og bak bussen, gir henholdsvis 346, 416 eller 485 kWh for klasse I-modellen, og 416 og 485 kWh for klasse II-modellen.

Crossway LE Elec kan lades på fem timer ved depotet ved hjelp av en COMBO CCS2-kontakt, og den kan også fås med andre lademuligheter ved stigende eller synkende pantograf. Den har høy ytelse og en rekkevidde på cirka 400 km, som er tilstrekkelig for å utføre oppdrag innenfor bygrensene – helt utslippsfritt.

Crossway LE Elec er en helelektrisk langdistansebuss som gir store fordeler:

• Optimal balanse mellom rekkevidde, kostnad og transportkapasitet.

• Crossway LE Elec kan utstyres med opptil 44 seter i modellen på 12 meter og 48 seter i modellen på 13 meter, noe som gjør dette til den perfekte bussen for langdistanseoppdrag som krever et kompromiss mellom sittende og stående passasjerer.

• Strukturen, som er inspirert av CNG-modellen, gir et lavt tyngdepunkt og svært gode kjøreegenskaper.

• Overholder de strengeste sikkerhetsstandardene, for eksempel forskrift R118.

Den helelektriske modellen skal produseres ved Vysoke Myto-fabrikken i Tsjekkia, sammen med de andre modellene i Crossway-serien.

IVECO BUS utvider det helelektriske modellutvalget med Streetway Elec

IVECO BUS lanserer også en helelektrisk versjon av bybussen Streetway. Med denne nye modellen utvider selskapet modellutvalget for utslippsfri mobilitet for å oppfylle de forskjellige kravene fra de viktige markedene i Sentral-, Øst- og Sør-Europa, Afrika, Midtøsten og Asia.

• Det samme modulære batterikonseptet som andre helelektriske modeller fra IVECO BUS.

• Overholder de viktigste produkt- og sikkerhetsstandardene i Europa.

Et supplement til utslippsfri transport i byer

Den helelektriske modellen har samme robusthet og effektivitet som de tradisjonelle Streetway-modellene, men Streetway Elec er stillegående og utslippsfri og tilbyr en helt ny mobilitetsløsning som tar hensyn til miljøet og folkehelsen. Både føreren, passasjerene og innbyggerne kommer til å sette pris på de støysvake egenskapene.

Nye Streetway Elec er en bybuss med lavt gulv, og den er tilgjengelig som en tolv meter lang modell. Den er utstyrt med en VOITH elektrisk motor på 310 kW, og i likhet med de øvrige elektriske modellene fra IVECO BUS, er den utstyrt med den nyeste LI-NMC-batteriteknologien fra FPT.

Denne modulære arkitekturen for energilagring gjør det mulig å velge fem, seks eller syv batteripakker, montert i taket og bak i bussen, for å oppnå henholdsvis 346, 416 eller 485 kWh. Batterikapasiteten gir en rekkevidde på opptil 400 km, slik at selv de mest krevende oppdragene kan utføres i tråd med kundenes forventninger.

Den er utviklet for å brukes hele dagen og lades ved depotet om natten ved hjelp av en COMBO 2 CSS-kontakt (ladetiden er opptil fem timer avhengig av ladesystemets kapasitet, maksimalt 150 kW).

Streetway Elec kan fås med to eller tre dører, og den har plass til mer enn 90 passasjerer. Tilgjengeligheten for passasjerer er forbedret med et nytt område med fem seter bak i bussen.

IVECO BUS presenterer neste generasjons E-Way

IVECO BUS arbeider videre mot målet om karbonfri mobilitet og presenterer de nyeste utviklingene av de helelektriske E-Way-modellene, som er utviklet for å oppfylle utslippskravene i de strengeste europeiske byene.

• Enda mer modularitet og fleksibilitet i energilagring for alle modeller.

• Nå kan også leddbussene lades ved depotet.

IVECO BUS har stort fokus på elektromobilitet og mer enn 20 års erfaring med trolleybusser, hybridbusser og elektriske busser med batteri. Siden lanseringen har E-Way-modellene vist seg å være svært pålitelige og effektive. Nesten 1000 enheter er i bruk i mer enn tolv land i Europa, og de har kjørt mer enn 55 000 000 kilometer.

IVECO BUS fortsetter å videreutvikle E-Way for å tilby kundene det beste innen elektrisk mobilitet, og neste generasjon er det nyeste skrittet på veien mot karbonfri mobilitet.

Ny generasjon E-Way

En av de største nyhetene for E-Way er utviklingen av energilagring og det modulære konseptet. Med fem til ni batteripakker avhengig av modell, oppfyller den operatørenes krav når det gjelder daglig rekkevidde og passasjerkapasitet. Dette er den nyeste NMC-batteriteknologien som FPT har utviklet for IVECO BUS, med kapasitet på 69,3 kWh per enhet.

Med denne unike teknologien kan leddbussversjonen av E-Way fra IVECO BUS nå lades over natten ved depotet. Den forbedrede batterikapasiteten gir en rekkevidde på opptil 400 km, avhengig av driftsforholdene.

Alle modeller vil gradvis kunne leveres med disse nye batteriene, som er fordelt mellom taket og rom bak i kjøretøyet:

• Midibussene i E-Way-sortimentet får kapasitet på 346 kWh med fem batteripakker i modellen på 9,5 meter, og 346 kWh med fem batteripakker eller 416 kWh med seks batteripakker i modellen på 10,7 meter. De kan lades ved depotet ved hjelp av Combo 2 CSS-kontakt.

• Tolv meter lange E-Way fås med to lademoduser basert på tiltenkt bruk. Lading via Combo 2 CSS-kontakt ved depotet, eller lading via stigende eller synkende pantograf. En kombinasjon av fem til syv batteripakker for en total kapasitet på 346, 416 eller 485 kWh optimaliserer bussens ytelse.

• Leddbussversjonen kan både lades via Combo 2 CSS-kontakt ved depotet, og via stigende

eller synkende pantograf, og den kan utstyres med fra seks til ni batteripakker for 416, 485, 554 eller 624 kWh.

• Modellene på 12 og 18 meter vil fortsatt kunne fås i BRT-versjoner (Bus Rapid Service), med navnet LINIUM.

E-Way utstyres med den nye elektriske motoren Elfa III fra Siemens, som leverer en maksimal effekt på 185 kW (3000 Nm) for modellene på 9,5, 10,7 og 12 meter, og 330 kW (5000 Nm) for leddbussversjonen på 18 meter, samt en ny foraksel for 8,2 tonn.

Neste generasjons E-Way har også ny batteribeskyttelse på taket, med en lukedesign som gir enkel tilgang til batteriene. Det fører til at høyden er mindre enn 3300 mm.

For termisk komfort har den nye generasjonen E-Way også en CO2-varmepumpe med forbedret luftfordeling.

Sammenlignet med forrige generasjons E-Way-modeller gjør disse nye teknologiske funksjonene og de nye batteriene med den beste energitettheten (180 Wh/kg) på markedet og høyere installert batterikapasitet, det mulig å optimalisere balansen mellom passasjerkapasitet og energi.

Neste generasjons E-Way leveres fra andre halvdel av 2024. De tolv meter lange modellene leveres først.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no