Hangarbrua i Trondheim kan sette standarden for framtidas aluminiumsbruer
Aluminium er mer klimavennlig enn betong, og «pilotbrua» Hangarbrua som skal bygges i aluminium vil gi nyttig erfaring som kan sette en ny bransjestandard.
Hangarbrua skal bygges i
aluminium, og vil gi nyttige erfaringer som kan sette en ny bransjestandard.
Illustrasjon: Statens vegvesen
-Dersom
vi kan bygge fremtidens bruer i aluminium vil det bringe bransjen et stort
steg inn i det grønne skiftet, sier prosjektleder Torstein Ryeng fra Statens
vegvesen.
Hangarbrua er en ny gang- og
sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på
sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua. Lengden på Hangarbrua er 55 meter.
Delstrekningen er en del av den
sammenhengende hovedsykkelruta mellom Gildheim og Pirbrua som skal gjøre det
enklere for trafikanter i Trondheim å la bilen stå!
-Hovedsykkelruta vil skape en ny
hverdag for hele østbyen som nå er inne i en rivende utvikling hvor det blant
annet bygges boliger for 10.000 nye innbyggere de neste årene. Det er
inspirerende og artig å jobbe med prosjektet, men spesielt med Hangarbrua
siden den har potensial til å gi fordeler langt utover vårt prosjekt i
Trondheim, sier Ryeng.
Det er Leirvik AS som skal levere
aluminiumsbrua. Kontrakten ble signert torsdag 22.juni.
Aluminium – en
«klimavinner»
I forprosjektet for Hangarbrua er
det utredet to ulike brualternativer, henholdsvis fagverksbru og
nettverksbuebru, begge har en spennvidde på 55 meter. Det er brudekket og
overbygningen som skal bygges i aluminium. Denne løsningen gjør det også
mulig å bygge brua i ett spenn.
-Det vil være en stor fordel for
oss at hele brua kan monteres i ett, dermed slipper vi å stanse togtrafikken
i lang tid når vi skal montere brua, poengterer Ryeng.
Aluminium har en rekke fordeler,
en av de største fordelene er at aluminium ikke korroderer (ruster).
Oksidbelegget på aluminium beskytter nemlig mot korrosjon, og dermed trenger
man ikke male brua. Dette fører til mindre behov for vedlikehold, noe som
sparer både tid og penger. Dersom man har en nærmest vedlikeholdsfri bru som
krysser jernbanen betyr det også at det blir mindre behov for å stanse
togtrafikken på grunn av vedlikehold eller utbedringsarbeid. Altså en
vinn-vinn-situasjon som gir bedre oppetid og flyt i trafikken både for
togtrafikken og for trafikantene som skal ferdes over Hangarbrua.
-Aluminiumen i brua kan dessuten
inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, og er derfor et både klimavennlig
og kostnadsreduserende materialvalg, sier Ryeng.
Ryeng lister opp flere, kjente
fordeler ved aluminium:
- raskere å bygge
- lavere vekt
- enklere vedlikehold
- lavere kostnader
- materiale med lang levetid (ruster ikke)
- materiale med en stor andel resirkulert materiale
- unike muligheter til å forme og tilpasse seg (reagerer godt på varme)
Trenger mer kunnskap om bruk av aluminium
-Hensikten med å bygge Hangarbrua
i aluminium er å få mer erfaring med bruk av aluminium fremfor tre, betong,
stål og kompositt. Som nevnt; vi vet at aluminium har en rekke klimavennlige
egenskaper, og nå vil vi altså teste denne kunnskapen i praksis. Erfaringene
våre vil bli oppsummert i tekniske rapporter som vil bli fritt tilgjengelige
for hele bygg- og anleggsbransjen. Dermed håper vi å bidra til å gjøre det
enklere, også for andre å vurdere bruk av aluminium i lengre bruer,
understreker Ryeng.
Ryeng forteller at Statens
vegvesen samarbeider tett med SINTEF og NTNU, hvor Vegvesenet er partner i
«SFI Physmet», som er et senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU. SFI
Physmet forsker på fysikalsk metallurgi som fundament for metallindustri, og
har som mål å hjelpe norsk metallbasert industri inn i «det grønne skiftet»
ved å gå over til mer bærekraftig produksjon og til utvikling og bruk av nye
materialer. COWI og Leirvik AS har utarbeidet forprosjektet for Hangarbrua på
oppdrag fra Vegvesenet.
-Vi har begrenset erfaring med
bruk av aluminium i brukonstruksjoner i Norge, det er ikke bygget
aluminiumsbru på riks- og fylkesvegnettet i Norge siden 1995. Siden den gang
har det skjedd en rivende utvikling innenfor aluminiumsteknologien, både når
det gjelder sveiseteknologi og materialteknologi, sier han.
Ryeng nevner at Håndbok N400
(Bruprosjektering), «Bibelen» for alle som skal prosjektere bruer, per i dag
ikke har egne regler for bruk av aluminium i bru.
-Arbeidet med Hangarbrua vil
kunne bidra til etablering av et regelverk som kan brukes i prosjektering og
produksjon av fremtidige aluminiumsbruer i Norge, avslutter Ryeng.