Meny
05.02.2015

Første tilhengerdekk fra Michelin tilpasset for dekktrykkontroll

Michelin lanserer nå Michelin Cargo XBib High Flotation tire, det første Michelin Ultraflex tilhengerdekk tilpasset dekktrykkontroll (CTIS - Central Tyre Inflation System).

I dagens jordbruk er høyteknologiske tilhengere, gjødselsvogner og lastevogner viktige verktøy. De nyeste generasjonene av to- og treakslede tilhengere kan være verdt opptil 2,5 millioner kroner og utstyres med CTIS for fjæring, bremser og dekk slik at dekktrykket kan tilpasses last og bruksområde.

Fordeler med CTIS
CTIS har flere fordeler: Dekktrykket er tilpasset grunnforholdene der arbeidet skal utføres. Det er mer skånsomt mot bakken og reduserer drivstofforbruket. Arbeidet kan gjennomføres med optimal hastighet, og dekket har lengre levetid.
   Det nye Michelin Cargo XBib High Flotation-dekket oppfyller alle disse kravene ifølge produsenten. Ultraflex-stammen gjør det mulig å optimalisere ytelsene. Dersom tilhengeren er utstyrt med CTIS, kan man justere lufttrykket fra 0,8 bar for kjøring ute på jordene og opp til 4 bar for å kjøre på landevei. Uten slikt utstyr har Michelin Cargo XBib High Flotation-dekket et gjennomsnittlig lufttrykk på 2,5–3 bar, mens konkurrentene trenger et lufttrykk på 4 eller 5 bar.

Michelin Ultraflex Technology
Takket være Michelin Ultraflex Technology er Michelins fotavtrykk 17 prosent større enn konkurrentenes for dekk med et lufttrykk på 2 bar og 37 prosent større fotavtrykk ved et lufttrykk på 4 bar. Det betyr at det både gir bedre trekkraft og mindre jordpakking.
   Michelin-dekkets avrundete skuldre er mer skånsomme mot vegetasjonen og tilbyr bedre motstand mot slitasje. Dekkmønsteret med vinklede mønsterklosser, uten rotasjonsretning, gir godt grep i skråninger, samtidig som det sørger for at dekkene slites jevnt for lavere rullemotstand og økt levetid. Den langsgående midtseksjonen gir god slitestyrke, og takket være en ny gummiblanding forlenges dekkmønsterets levetid med ti prosent sammenlignet med forrige generasjon. Stor avstand mellom skuldrenes riller og evakueringskanaler øker dekkets evne til å rense seg for jord og leire. Det nye dekkmønsteret renser dekket for leire tre ganger raskere enn forrige generasjon Michelin Cargo XBib-dekk.
   Michelinm Cargo XBib High Flotation ble introdusert i sommer som originalutstyr og vil være tilgjengelig på ettermarkedet i begynnelsen av 2015.

Kilde: cision.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no