Meny
24.09.2023

Elbåten Candela C-8 setter verdensrekord - kjørte 777 km på 24 timer

Elbåten Candela C-8 har den lengste rekkevidden og den raskeste ladingen. Dette ble nylig bevist ved å tilbakelegge 420 sjømil på ett døgn - en ny verdensrekord for elektriske båter. Rekorden ble satt i samarbeid med det norske selskapet Plug, som bygger ladestasjonsnettverk langs norske kyster."Med rask lading kan våre hydrofoilbåter kjøre fra Stavanger til Trondheim på 24 timer. Elektriske sjøtransporter er ikke fremtiden - de er her nå," sier Candelas grundere Gustav Hasselskog.

Den svenske elbåten Candela C-8 går på hydrofoils og bruker 80% mindre energi ved høy hastighet, noe som gir lang rekkevidde. Båten lader også rekordraskt, takk være et teknisk samarbeid med elbilprodusenten Polestar, som leverer batterier og ladere til Candela.Disse egenskapene gjør det nå mulig å reise lange avstander til sjøs med elektrisk kraft.

Candela beviste dette forrige uke ved å sammen med batteriprodusenten Northvolt og norske Plug sette rekord for rekkevidde for elektriske båter.En prototyp av Candela C-8 tilbakelegget hele 420 sjømil - eller 777 kilometer - på 24 timer langs en testrute i Stockholms skjærgård. Tidligere hadde elektriske båter maksimalt kjørt 80 sjømil på 20 timer.

Ruten ble lagt som et rundebaneløp mellom Stockholm og Tynningö i skjærgården, med hurtiglading mellom hvert rundt. Gjennomsnittshastigheten i løpet av de 24 timene var omtrent 17 knop, inkludert tiden brukt til lading.

"Dette rekordet viser hvordan fremtidens elektriske sjøtransporter vil se ut. Med en korridor av raske ladere kunne vi dekke de fleste nordiske rutene. For eksempel over Oslofjorden eller langs den norske kysten. 420 sjømil tilsvarer avstanden mellom Stavanger og Trondheim på 24 timer," sier Gustav Hasselskog, som styrte rekordbåten under forsøket.

Candela valgte å gjennomføre rekordforsøket i samarbeid med batteriprodusenten Northvolt og den norske ladestasjonsbyggeren Plug for å vise hvordan et slikt ladestasjonsnettverk kan se ut i våre nordiske skjærgårder, der strømnettet ikke alltid støtter likestrømslading. Ved kaien i Frihamnen i Stockholm sto Northvolts mobile batteripakke,

Voltpack, som, koblet til en likestrømslader fra Plug, ga tilstrekkelig strøm til å lade C-8 hele 17 ganger i løpet av ett døgn.

"Takket være den energieffektive hydrofoilteknologien vår, blir investeringen i å bygge ladestasjoner på land lav. Noen hundre millioner vil være nok til å opprette et hurtigladesystem som dekker en betydelig del av hurtigbåttrafikken i Norge," legger Hasselskog til.

Candela vil sjøsette sin nye passasjerbåt,

Candela P-12, denne høsten, som skal operere i kollektivtrafikk i Stockholm i 2024. P-12 kan erstatte dagens fossildrevne hurtigbåttrafikk og samtidig redusere kostnadene betydelig. Dette åpner for en helt ny og bærekraftig måte å reise til sjøs på, samtidig som kostnadene for trafikken reduseres med opptil 70% - ikke øker, som med de elektriske hurtigbåtene som hittil er introdusert.

"Dette rekordet er bare begynnelsen. Det viser hva vi teknisk sett kan oppnå allerede i dag og peker mot en fremtidig sjøfart som er både rask, rimelig og bærekraftig - ikke dyrere," avslutter Gustav Hasselskog.

Fakta om rekorden:

  • 420 sjømil tilsvarer å kjøre fra Amsterdam til London og tilbake - eller mellom Trondheim og Stavanger.
  • C-8 kunne ha krysset Den engelske kanalen mellom Dover og Calais 20 ganger på 24 timer.
  • Med en gjennomsnittlig hastighet på 17 knop inkludert ladeavbrudd, kunne C-8 ha reist fra Stockholm til Finland på 13 timer, noe som er tre timer raskere enn ferjen til Finland.
  • C-8 forbrukte 685 kWh elektrisitet under rekorden, til en kostnad på omtrent 1200 kroner. Til sammenligning ville en tilsvarende stor konvensjonell bensindrevet båt ha forbrukt omtrent 750 liter bensin på 420 sjømil, noe som ville koste omtrent 15 000 kroner.
  • C-8 slapp ut omtrent 99% mindre karbondioksid enn en fossilbåt som hadde tilbakelagt den samme strekningen.

Om Candela: Stockholmsbaserte Candela er verdensledende innen elektriske båter og skip. Gjennom avansert hydrofoilteknologi har Candela klart å skape de første eldrevne båtene med både lang rekkevidde og høy hastighet. For mer informasjon, besøk candela.com.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no