02.02.2011
Dataspillskolen.no er lansert
Medietilsynet og Spillforeningen har lansert den norske siden www.dataspilliskolen.no – en pedagogisk vei inn i underholdningens verden.
Med Kunnskapsløftet ble det fastsatt fem grunnleggende ferdigheter: at elevene skal kunne uttrykke seg muntlig, skriftlig, kunne lese, regne og bruke digitale verktøy i alle fag og på alle 13 klassetrinn.
Dataspillets rolle har for mange lærere vært et vanskelig medium å nyttiggjøre seg i undervisningen. Dataspill i skolen kan hjelpe til med dette.
– Dette er et etterlengtet nettsted med pedagogisk innhold tilrettelagt for lærere, sier rådgiver i Medietilsynet, Rita A. Brudalen-Adriansen, som selv er pedagog og vil fungere som webredaktør for stedet.
– Vi vet at mange lærere synes det er vanskelig å forholde seg til digitale læremidler og kanskje spesielt dataspill. Vi ønsker å snu utfordringer til muligheter.
Utgangspunktet for siden er boken Games in Schools: Teachers’ Handbook fra 2008.
Arbeidet med den norske siden har mottatt svært gode skussmål fra Interactive Software Federation of Europe, som står bak PEGI-merkingen av dataspill, og som er en internasjonal organisasjon med vitenskapelige og pedagogiske formål.
– Vi ønsker at nettstedet skal leve og utvikle seg med tilbakemeldinger og oppfordringer fra lærerne selv.
Dette er grunnarbeidet og begynnelsen, og vi gleder oss til å se eksempler fra spilling i praksis, sier Brudalen-Adriansen.
Dataspillets rolle har for mange lærere vært et vanskelig medium å nyttiggjøre seg i undervisningen. Dataspill i skolen kan hjelpe til med dette.
– Dette er et etterlengtet nettsted med pedagogisk innhold tilrettelagt for lærere, sier rådgiver i Medietilsynet, Rita A. Brudalen-Adriansen, som selv er pedagog og vil fungere som webredaktør for stedet.
– Vi vet at mange lærere synes det er vanskelig å forholde seg til digitale læremidler og kanskje spesielt dataspill. Vi ønsker å snu utfordringer til muligheter.
Utgangspunktet for siden er boken Games in Schools: Teachers’ Handbook fra 2008.
Arbeidet med den norske siden har mottatt svært gode skussmål fra Interactive Software Federation of Europe, som står bak PEGI-merkingen av dataspill, og som er en internasjonal organisasjon med vitenskapelige og pedagogiske formål.
– Vi ønsker at nettstedet skal leve og utvikle seg med tilbakemeldinger og oppfordringer fra lærerne selv.
Dette er grunnarbeidet og begynnelsen, og vi gleder oss til å se eksempler fra spilling i praksis, sier Brudalen-Adriansen.