Meny
21.03.2010

Sparer penger og tid med fireakslet MAN melkebil

- På en del innsamlingsruter sparer vi både penger og tid på å benytte fireakslede melkebiler. Økonomien avgjør kjøretøyvalget.
Det sier Hans Ivar Slåttøy som driver Hans Ivar Slåttøy Transport AS på Sømna i Nordland.

For en tid siden satte han i trafikk en flunkende ny MAN TGX 35.480 8x4-4 BL i melkekjøringen, som firmaet har på hele Helgeland.

Dette er en fireakslet bil med trippelboggi bak. Her er det drift på de to fremre boggiakslene, mens den bakre har både styring og løft.

Det er luftfjæring på alle tre akslene bak og parabel på forakselen.

Chassiset kommer ferdig i denne utførelsen fra fabrikk, slik at det bare er påbygget med nødvendig tilbehør som monteres etter at bilen har forlatt produksjonsbåndet.

Bilen til Hans Ivar Slåttøy Transport er utstyrt med det mellomhøye XLX-førerhuset, rekkemotor på 480 hk og MAN TipMatic automatisert giring.


18 000 liter

Mesteparten av Helgeland består av et forrevet landskap og mange øyer. Dermed blir det mye fergebruk på bilene i transportfirmaet.

– Med en fireakslet melketankbil får vi med oss nesten 18 000 liter melk, som er 5000 liter mer enn på en treakslet bil, sier Slåttøy.

– På mange ruter kan vi derfor klare oss med en enkelt bil, mens vi med en treakslet måtte ha hatt med tilhenger.

Det innebærer vesentlige besparelser i fergekostnader. I de tilfeller der det er aktuelt å kjøre med henger etter en fireakslet bil, sparer vi tid på at det blir mindre melk å pumpe til og fra hengeren.

Spart tid er også sparte penger når man vet hvor intensiv trafikk enkelte av bilene går i, fastslår Slåttøy.


250 000 km

Noen av bilene går på tre skift og kommer opp i en årlig kjørelengde på 250 000 km. Det må man uten tvil kalle intensiv trafikk, ikke minst for melkebiler.

Slåttøy er for øvrig meget godt fornøyd med fremkommeligheten på de fireakslede bilene firmaet har.

Med en akselavstand helt ned i 330 cm fra foraksel til fremre drivaksel og styring på bakre aksel er manøvreringsegenskapene minst like gode som på en treakslet bil.

Det er selvsagt også av betydning på smale og svingete gårdsveier.


Todagers ruter

Transportfirmaet har i dag inntransport av melk fra Bindalsfjorden i sør til Saltfjellet i nord.

Melken går til Tines anlegg i Sandnessjøen og på Sømna. Firmaet har også uttransport av myse, som er et biprodukt fra produksjon av forskjellige melkeprodukter.

Mysen blir brukt til dyrefôr. Noen ruter er faktisk todagers. Da starter transporten på Sømna og samler inn melk nordover med leveranse på Sandnessjøen.

Der blir tanken vasket, og så går det transport sørover igjen til Sømna neste dag. Helgeland har overskudd av melk, og firmaet har også en god del transport av overføringsmelk til Trøndelag.

– På lange ruter er det selvsagt viktig at også komforten i kjøretøyene er på topp, sier Slåttøy.


Virksomhet siden 1930-årene

Hans Ivar Slåttøy Transport har i dag 50 ansatte, 20 melkebiler og 12 tankhengere. Halvparten er biler fra MAN.

Årlig kjører selskapet rundt 110 millioner liter melk.

Arne Wik startet virksomheten så tidlig som i 1930-årene.

Svigersønnen Hans Slåttøy tok over etter krigen, og hans sønn, som altså er Hans Ivar Slåttøy, tok over i 1980. Firmaet ble aksjeselskap i 2003.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no