Meny
07.07.2008

Fiskeolje i asfaltproduksjon sparer CO2-utslipp

Asfalt består av steinmateriale samt oljeproduktet bitumen. I produksjonsprosessen blir steinmateriale tørket og oppvarmet før det blandes med bitumen.
Det er i denne prosessen det vanligvis brukes fossilt brennstoff som diesel, gass eller fyringsolje.

NCC Roads inngikk i april en avtale om bruk av 3 millioner liter fiskeolje i asfaltproduksjon i 2008. På flere av NCC Roads’ asfaltfabrikker på Sør- og Østlandet er det planlagt å bytte fra fossilt brensel til CO2-nøytral fiskeolje.
  
Over 300 tusen tonn asfalt vil dermed bli produsert på asfaltfabrikkene som benytter fiskeolje. Dette tilsvarer omtrent 25 prosent av NCC Roads sin asfaltproduksjon i Norge. NCC Roads er den nest største asfaltprodusenten i Norge.
  
– Vi er veldig fornøyde med å ha inngått avtalen om å bruke fiskeolje i asfaltproduksjonen. Dette er ett av flere bidrag for å redusere utslippene av CO2, påpeker administrerende direktør i NCC Roads AS, Bjørnar Broderstad.
  
Fiskeoljen er et restprodukt og stammer fra næringsmiddelproduksjon, fòr og produksjon av fiskeolje til konsumpsjon. Oljen regnes som avfall og måtte deponeres eller brennes hvis den ikke ble brukt i asfaltproduksjonen.

Den er CO2-nøytral fordi fiskeoljen uansett ville blitt til CO2 gjennom forråtning på deponi. Det er firmaet Steintransport AS i Kragerø som distribuerer fiskeoljen i Norge.
  
I 2007 gjennomførte NCC Roads et prøveprosjekt ved en asfaltfabrikk i Arendal. Rundt 340 000 liter petroleumsbasert olje ble erstattet med fiskeolje.

Dette er bakgrunnen for at NCC Roads nå har inngått leveranser til asfaltfabrikker på Sør- og Østlandet.

Kilde: NCC

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no