
Yrkesskolesamarbeid ble en suksess: – Neste gang utvider vi med en ekstra dag!
Møter mellom skole og bransje er viktige. Dette fikk mur- og betongelevene ved Skedsmo videregående skole erfare da representanter fra Xella Norge kom på besøk.

Christian Olebakken, prosjektutvikler og
murmester hos Xella, sammen med VG2-elevene på mur og betong ved Skedsmo
videregående skole.
Christian
Olebakken er prosjektutvikler og murmester hos Xella. Da han tok kontakt med
Frode Sletholen, lærer på bygg- og annleggsteknikk på Skedsmo videregående
skole, og spurte om de kunne komme å holde et opplegg for elevene var det ingen
tvil:
–
Selvfølgelig! Hos oss står døra alltid åpen.
Sletholen
er veldig glad for initiativ fra bransjen, speiselt når det gagner fremtidens
murere.
– Det er
viktig med kort avstand mellom skole, bedrifter og bransjen. Vi ønsker å være
et sted der folk kan stikke innom, ta lunsjen sin, og slå av en prat med lærere
og elever. Jeg pleier å si at vi er gode på vafler, pølser og kaffe når vi får
besøk. Hos oss er alle velkommen, sier han.
– Uten
dyktige fagfolk forsvinner faget
Olebakken
besøkte Skredsmo videregående i to dager og gjennomførte et opplegg for
VG2-elevene på mur og betong. Programmet besto av en kort presentasjon om Xella
og hverdagen som murmester, kombinert med praktiske oppgaver der elevene fikk
prøve selskapets produkter.
– Jeg har
gått det samme løpet som elevene da jeg gikk på videregående, så jeg hadde en
idé om hvilke opplegg som kunne være relevante og nyttige for dem, sier
Olebakken og fortsetter:
– Det er
viktig for oss å være til stede og støtte fremtidens murere. Uten dyktige
fagfolk til å føre tradisjonen videre, forsvinner faget. Derfor må vi ta vare
på og styrke håndverket.
I tillegg
til å møte dyktige fagfolk mener Sletholen også at det er avgjørende at elevene
får kjennskap til produktene som finnes i bransjen.
– Etter
hvert skal elevene ut i praksis, og da er det en stor fordel at de allerede har
fått erfaring med ulike materialer på skolen. Den kunnskapen kan også være
verdifull for arbeidsgiverne, sier han.
Etter
opplegget fikk skolen både overskuddsmateriale og spesialverktøy fra Xella, sånn
at elevene kan fortsette å prøve ut og lære av produktene.

Satser
på nytt samarbeid
Både
Olebakken og Sletholen er enige om at opplegget ble en suksess.
– Det har
vært utrolig hyggelig å tilbringe tid med alle de flotte elevene på Skedsmo,
sier Olebakken.
De to
understreker at dette ikke blir siste gang de samarbeider.
– Neste
gang Xella kommer på besøk, skal vi legge til en ekstra dag. Da får elevene
enda bedre tid til å la all informasjonen synke inn, sier Sletholen og
avslutter:
– Et opplegg som dette gagner alle. Xella får
vist frem produktene sine, elevene får verdifull kontakt med bransjen og lærer
av dyktige fagfolk, mens jeg får utviklet min kompetanse som lærer.












































































































































































