Meny
13.06.2023

XPENG G9 satte ny laderekord under verdens største elbiltest

Under årets El Prix sommertest fra NAF og Motor var det knyttet stor spenning til om det ville bli ny laderekord. Nå er resultatet klart og XPENG G9 har markert seg med en imponerende rekord i ladehastighet. I tillegg ble G9 og P7 henholdsvis best og nest best i positiv differanse til WLTP-rekkevidde.

En ny standard for ladehastighet

To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet i verdens største elbiltest El Prix. Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at man kan sammenligne rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på mest mulig jevn og rettferdig måte. I år foregikk sommertesten 6. og 7. juni, og allerede før testen startet begynte ryktene å gå om at det kunne bli ny laderekord.

Nå kan vi avsløre at XPENG G9, den nye premium-SUVen fra XPENG, har slått ny laderekord med imponerende 319 kW. Dette slår alle de andre bilene som var med i årets test, og slo den gamle rekorden med hele 48 kW. Testbilen satte med dette en ny standard for ladehastighet, og ladet batteriet på 98 kWt fra 5 til 80 prosent på bare 21 minutter.

Milevis foran konkurrentene

Det var i alt 33 deltakende biler med i testen, som gjorde dette til den mest omfattende testen til NAF og Motor noensinne. Med konkurrenter fra tradisjonsrike produsenter så vel som flere nykommere er det ingen liten prestasjon at XPENG G9 leverer ny laderekord. En rekord som er vesentlig høyere enn nærmest konkurrent, og langt høyere enn flertallet av de andre testbilene.

Rekkevidden er bedre enn lovet

I tillegg leverte G9 imponerende rekkevidde under testen på 587,8 kilometer, hele 67,8 kilometer bedre enn WLTP-tallet som ga en testvinnende differanse på hele 13 prosent. Bilen kjørte i hele 11 timer før den til slutt stoppet.

Også P7 imponerer

I tillegg til premium-SUVen G9 stilte XPENG med sportssedanen P7 som har blitt vesentlig oppgradert med lengre rekkevidde og høyere ladehastighet. Også P7 leverte svært overbevisende resultater og presterte en ladeeffekt på 189 kW, som godt over den offisielle effekten på 175 kW. Dette gjør at bilen ladet fra 10 til 80 prosent på bare 25 minutter. P7 gikk i likhet med G9 en del lengre enn WLTP-rekkevidden, og fikk et resultat på 557 kilometer. Det var hele 10,3 prosent mer enn oppgitt rekkevidde, noe som resulterte i en andreplass i dette parameteret.

Gledelig å få bekreftelse fra NAF

For norgessjef i XPENG, Claes Persson, var det svært gledelig at bilene leverte høy ladehastighet og imponerende rekkevidde, og at det, som mange spådde på forhånd, ble ny laderekord.

– Vi har hatt stor tro på at G9 ville sette ny laderekord under årets El Prix, men vi var likevel spente på om resultatene til NAF sto i stil med det bilen presterte i våre interne tester. Når fakta endelig foreligger er vi svært fornøyde, og det er virkelig gledelig å endelig kunne snakket høyt om at G9 er best på ladehastighet. Vi tar det som en fin bonus at både G9 og P7 leverer mye sterkere rekkevidde enn WLTP-tallene tilsier, sier Persson

XPENG har høye ambisjoner, og bruker svært mye ressurser på å være markedsledende innen innovativ elbilteknologi. Etter å ha vært i Norge noen år, er merket klare på hvor ambisjonene fremover ligger.

– Det er her vi skal være. XPENG investerer formidable beløp årlig på forskning og utvikling for å lage biler som setter nye standarder. Nå har vi endelig resultatet som viser at nykommeren har blitt best i klassen, avslutter Persson.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no