XPENG G9 satte ny laderekord under verdens største elbiltest
Under årets El Prix sommertest fra NAF og Motor var det knyttet stor spenning til om det ville bli ny laderekord. Nå er resultatet klart og XPENG G9 har markert seg med en imponerende rekord i ladehastighet. I tillegg ble G9 og P7 henholdsvis best og nest best i positiv differanse til WLTP-rekkevidde.
En ny standard for ladehastighet
To ganger i året tester NAF og
Motor rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet i
verdens største elbiltest El Prix. Alle bilene testes på samme dag under like
forhold, slik at man kan sammenligne rekkevidden og ladehastigheten til
elbilene på mest mulig jevn og rettferdig måte. I år foregikk sommertesten 6.
og 7. juni, og allerede før testen startet begynte ryktene å gå om at det
kunne bli ny laderekord.
Nå kan vi avsløre at XPENG G9,
den nye premium-SUVen fra XPENG, har slått ny laderekord med imponerende 319
kW. Dette slår alle de andre bilene som var med i årets test, og slo den
gamle rekorden med hele 48 kW. Testbilen satte med dette en ny standard for
ladehastighet, og ladet batteriet på 98 kWt fra 5 til 80 prosent på bare 21
minutter.
Milevis foran konkurrentene
Det var i alt 33 deltakende biler
med i testen, som gjorde dette til den mest omfattende testen til NAF og
Motor noensinne. Med konkurrenter fra tradisjonsrike produsenter så vel som
flere nykommere er det ingen liten prestasjon at XPENG G9 leverer ny
laderekord. En rekord som er vesentlig høyere enn nærmest konkurrent, og
langt høyere enn flertallet av de andre testbilene.
Rekkevidden er bedre enn lovet
I tillegg leverte G9 imponerende
rekkevidde under testen på 587,8 kilometer, hele 67,8 kilometer bedre enn
WLTP-tallet som ga en testvinnende differanse på hele 13 prosent. Bilen
kjørte i hele 11 timer før den til slutt stoppet.
Også P7 imponerer
I tillegg til premium-SUVen G9
stilte XPENG med sportssedanen P7 som har blitt vesentlig oppgradert med
lengre rekkevidde og høyere ladehastighet. Også P7 leverte svært
overbevisende resultater og presterte en ladeeffekt på 189 kW, som godt over
den offisielle effekten på 175 kW. Dette gjør at bilen ladet fra 10 til 80
prosent på bare 25 minutter. P7 gikk i likhet med G9 en del lengre enn
WLTP-rekkevidden, og fikk et resultat på 557 kilometer. Det var hele 10,3
prosent mer enn oppgitt rekkevidde, noe som resulterte i en andreplass i
dette parameteret.
Gledelig å få bekreftelse fra NAF
For norgessjef i XPENG, Claes
Persson, var det svært gledelig at bilene leverte høy ladehastighet og
imponerende rekkevidde, og at det, som mange spådde på forhånd, ble ny
laderekord.
– Vi har hatt stor tro på at G9
ville sette ny laderekord under årets El Prix, men vi var likevel spente på
om resultatene til NAF sto i stil med det bilen presterte i våre interne
tester. Når fakta endelig foreligger er vi svært fornøyde, og det er virkelig
gledelig å endelig kunne snakket høyt om at G9 er best på ladehastighet. Vi
tar det som en fin bonus at både G9 og P7 leverer mye sterkere rekkevidde enn
WLTP-tallene tilsier, sier Persson
XPENG har høye ambisjoner, og
bruker svært mye ressurser på å være markedsledende innen innovativ
elbilteknologi. Etter å ha vært i Norge noen år, er merket klare på hvor
ambisjonene fremover ligger.
– Det er her vi skal være. XPENG
investerer formidable beløp årlig på forskning og utvikling for å lage biler
som setter nye standarder. Nå har vi endelig resultatet som viser at
nykommeren har blitt best i klassen, avslutter Persson.