Meny
21.10.2016

Wärtsilä leverer løsninger til ny britisk hybridferge

Wärtsilä skal levere en omfattende pakke av utstyr og systemer til en ny ferge som bygges for det britiske fergeselskapet Wightlink. Fergen bygges ved Cemre verftet i Tyrkia.

Leveransen omfatter fire 6-sylindrede Wärtsilä 20 hovedmotorer og fire 6-sylindrede Wärtsilä 20 generatorsett, elektro- og automasjonssystemer og et sanitærsystem. Det nye fartøyet skal benytte Wärtsiläs hybridteknologi med batteri i kombinasjon med konvensjonelt drivstoff for å redusere utslipp og gi et mindre støynivå. Blant elektro- og automasjonssystemene som leveres, er et integrert automasjonssystem (IAS), et kraft- og energistyringssystem (PMS/EMS) samt en 690 volts hovedtavle. Wärtsiläs kontrakt med Cemre verftet ble inngått i juni 2016.

Energieffektiv og miljøvennlig
Den nye fergen skal gå i trafikk mellom Isle of Wight og det engelske fastlandet. Takket være Wärtsiläs hybridsystem vil fergen være det mest miljøvennlige fartøyet som noensinne har betjent dette fergestrekket. Hybridsystemet bidrar til at energien utnyttes langt bedre sammenliknet med konvensjonelle systemer ved at motorene kjøres med optimal belastning, og at det håndterer mange av lastesvingningene ved hjelp av batterier. På denne måten gir systemet en betydelig reduksjon i utslipp, i tillegg til økt redundans, bedre ytelse og redusert vedlikeholdsbehov.
   – Denne nye Wightlink-fergen er designet for å være energieffektiv og miljømessig bærekraftig takket være det nyeste Wärtsilä kan tilby av miljøteknologi. Spesielt bruken av Wärtsiläs hybridsystem representerer det nyeste innenfor fremdriftseffektivitet, som igjen har en gunstig effekt på utslippene, sier Stephen Kuhn, Vice President, Electrical & Automation i Wärtsilä.

Fire og en halv million passasjerer årlig
– Wightlink vil frakte mer enn fire og en halv million passasjerer hvert år og er det viktigste bindeleddet mellom sørkysten av England og Isle of Wight. Dette nye fartøyet vil være Wightlink sitt flaggskip, og vi takker Wärtsilä for det tette samarbeidet vi har hatt i dette prosjektet. Vi har stor tillit til Wärtsiläs leveranser, og vi er sikre på at selskapets løsning er det riktige valget for denne moderne fergen, sier driftsdirektør i Wightlink, Elwyn Dop.
   Leveransen av Wärtsiläs utstyr er planlagt å starte i løpet av våren 2017, og fartøyet vil være i drift i 2018. Fartøyet vil ha to bildekk og kunne frakte 178 biler og mer enn 1000 passasjerer. I tillegg til fremdriftsmaskineri, E&A-systemer og kloakkrenseanlegg skal Wärtsilä også levere teknisk ledelse, prosjektledelse samt integrerte engeneeringstjenester.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no