
Vellykket start for ny utslippsfri teknologi med MF Hydra
– Med en vellykket start på hydrogen på MF Hydra, har vi dratt teknologiutviklingen et steg videre, noe som er viktig for det grønne skiftet i hele transportsektoren.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, flankert av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (til h.) og sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide (nummer to fra v.). Gudmor Thina Margrethe Saltvedt helt til venstre. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Det
sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland da verdens første hydrogenfartøy, MF
Hydra, ble døpt på Hjelmeland i dag.
Viktig også globalt
Flytende hydrogen kan spille en
viktig rolle i den grønne maritime omstillingen. Pilotprosjektet på
Hjelmeland er derfor svært viktige for den globale skipsfarten.
31. mars ble hydrogendriften
startet på MF Hydra i sambandet Hjelmeland–Nesvik–Skipavik.
– Statens vegvesen er stolt over
å bidra til at offentlige anskaffelser har blitt et viktig virkemiddel for å
utvikle og implementere ny teknologi, og gjennom det gi bedre tjenester til
trafikantene. Erfaringene med verdens første hydrogenferje, MF Hydra, viser
at dette er mulig, legger hun til.
– Vi bruker
innkjøpsmakt til omstilling
– Vi har tradisjon for å benytte
vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å
nå målene som er satt for transportsektoren. Det er viktig for oss å bruke
innkjøpsmakt til omstilling. Nullutslippsfartøy er en viktig del av dette,
legger hun til.
– Oppstarten av hydrogendrift på
MF «Hydra» er vært svært vellykket. Det fungerer utrolig bra, og vi er
overbevist om at flytende hydrogen på skip er en løsning som kan tas i bruk i
Norge og resten av verden, sier administrerende direktør i Norled, Heidi
Wolden.
Over 20 år med grønn
ferjeinnovasjon
Norge ligger helt i front når det
gjelder det grønne skiftet innen maritim transport, og Statens vegvesen viser
sjøvegen for kombinasjonen mellom ny teknologi og det grønne skiftet nok en
gang.
Statens vegvesen har over 20 år
med grønn ferjeinnovasjon bak oss. I 2000 var MF Glutra første bilferje i
verden som ble drevet med flytende naturgass (LNG). Dette har lavere utslipp
enn den tradisjonelle dieseldriften. For 11 år siden lyste vi ut anbudet som
resulterte i MF Ampere, verdens første elektriske ferje med propelldrift.
Og med verdens første
hydrogenferje i drift tar vi enda et stort skritt i retning av nullutslipp,
både for ferje og annen industri, i Norge og resten av verden.
Å kunne sette verdens første
hydrogenferje i drift er et godt eksempel på kombinasjonen offentlig
tilrettelegging og innovasjon i bransjen.
– Statens vegvesen har gode
erfaringer med å utfordre markedet til å finne løsninger. Det grønne skiftet
i ferjedriften er et resultat av vi bruker innkjøpsmakt, samtidig som
rederiene tar utfordringene, avslutter vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Sjøfartsdirektøren: –
Viktig for Norge som nasjon
Sjøfartsdirektør Knut Arild
Hareide sier at det er svært viktig for Norge som maritim nasjon at vi har
aktører som satser på ny grønn teknologi, slik som Norled gjør med dette
hydrogenprosjektet.
– Så vet vi at det kan være
utfordringer når ny teknologi skal tas i bruk, men da er det og positivt at
Sjøfartsdirektoratet har blitt tett involvert i prosjektet tidlig, på samme
måte som vi var det når den første bilferjen på batteri skulle settes i
drift. Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt for Norled, men også for
Norge som nasjon. Det at vi sammen, næring og myndigheter, legger til rette for
ny teknologi vil gi Norge en konkurransefordel og kan legge grunnlaget for
nye arbeidsplasser, men også gjøre det enda mer spennende å jobbe i den
maritime næringen, sier Hareide.