
Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm
For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.

MF Estelle på sin første tur over Riddarfjärden i Stockholm
–
Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi. Både i
Torghattens historie, men også den som gjelder kollektiv mobilitet generelt,
sier Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AS.
Når den utslippsfrie, elektriske,
autonome passasjerfergen "MF Estelle" torsdag 8. juni setter kursen
mot det første stoppet på den nye sjøruten i Riddarfjärden i Stockholm er det
ifølge Herigstad-Olsen en begivenhet som vil skrive seg inn i
historien:
– Estelle er en pioner. Hun
er bærekraftig og grønn. Hun representerer løsningen på kø og overbelastning.
Kanskje blir hun til og med en trendsetter som kan få flere til å droppe
bilen og sykle eller gå. Teknisk sett er hun også en pioner: elektrisk,
selvkjørende og uten behov for en menneskelig kaptein om bord. I tillegg er
hun ledende når det gjelder digital sikkerhet. Dette er helt avgjørende for
oss i Torghatten, sier Stein Andre Herigstad-Olsen og fortsetter:
– Vi er stolte av å være
med på å sjøsette den første kommersielle, utslippsfrie, elektriske, autonome
passasjerfergen i verden. Og det er spesielt stas å gjøre det midt i en
skandinavisk storby. Det er ikke lenge siden dette virket ganske urealistisk,
så det får pulsen til å slå litt raskere enn vanlig. Det er virkelig banebrytende,
sier Herigstad-Olsen.
Vil revolusjonere passasjermobilitet
"MF Estelle" blir satt
i vanlig drift allerede mandag 12. juni. I begynnelsen vil ferjen gå med fire
avganger i timen, men etter hvert vil ha åtte ganger i timen, 15 timer i
døgnet. Hver dag. Den reduserte driftsplanen i oppstartsfasen er for å
optimalisere energiforbruk og kjøremønster.
MF Estelle er utstyrt med
avansert autonom teknologi som har sitt opphav fra Norges
teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I begynnelsen vil
det være en operatør med om bord, men etter hvert skal ferjen være helt
selvkjørende og overvåkes fra land.
Det er det norske rederiet
Torghatten som skal drifte ruten og som står bak satsingen som frontes under
merkevarenavnet Zeam. Zeam står for Zero Emission Autonomus Mobility og er en
referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved
verftet Brødrerne Aa i det norske tettstedet Hyen, og den autonome
teknologien leveres av selskapet Zeabuz.
– Vår visjon er å skape
snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og
autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen
på en rimelig og miljøvennlig måte - og at vi skal gjøre dette i små og store
byer i hele verden, sier Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, og fortsetter:
– Målet er at vi står bak
autonome, utslippsfrie passasjerferger i minimum 7 byer innen 2025, gjerne i
samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker på
mobilitet på, sier Dyrkoren.