Meny
04.01.2016

Tar enhver utfordring på strak arm

BarCom Labelling AS har levert over hundrevis av installasjoner fra Kirkenes i nord til Lindesnes i sør med stor suksess. – Årsaken til at vi har lykkes i et konkurranseutsatt marked, skyldes markedsledende produkter og løsninger samt dyktige medarbeidere som tar enhver utfordring på strak arm, sier daglig leder Jan Gulbrandsen i selskapet.

BarCom Labelling er kjent for sine datafangst- og merkesystemer til norsk industri. Selskapet representerer markedsledende internasjonale produsenter. Løsningene bidrar til effektiv og sikker drift hos en rekke ledende industrivirksomheter, som næringsmiddelindustri og annen industri, servicenæringer, helse, produksjon og logistikk.
   – Vi tilbyr også standard og skreddersydde IKT-systemer fra BxSoftware AS, i tillegg til forbruksmateriell og teknisk service, understreker han.

Økt konkurransekraft
BarCom Labelling ble etablert i 1998. Det er heleid av BarCom Holding. Det samme er tilfellet for BxSoftware. Selskapet har 13 ansatte og har hovedkontor på Lørenskog og avdelingskontor i Horten. Selskapet har siden etableringen hatt en jevn og god vekst i omsetningen og har i alle år kunnet vise til positiv lønnsomhet. Dette har resultert i at selskapet i dag fremstår som finansielt meget solid og stabilt med gode forutsetninger for å kunne investere i de mulighetene fremtiden vil bringe.
   – I 2016 forventer vi fortsatt vekst, også relatert til at vi nå tilbyr flere løsninger for å være en totalleverandør. Kombinasjonen av riktige produkter, god teknologikunnskap og solid markedserfaring med gode referanser, har økt konkurransekraften, sier Gulbrandsen.

Kundeorientert forretningsprofil
BarCom Labelling har en kundeorientert forretningsprofil. En etikett må presenteres riktig, være synlig og godt festet på pakningen. – Det skal tilfredsstille kundenes forventninger, møte produktkrav, antall merkinger pr. minutt og støtte konkurranseposisjonen, sier Gulbrandsen. Han legger til at merkingen er todelt. – Det ene går på merking i forhold til dato og strekkode. Det andre går på markedsføring av produkt til butikk. Det er viktig at etiketten påsettes riktig og har et pent ytre. Det nytter ikke å presentere et flott biffstykke i kjøttdisken dersom etiketten er skrukkete eller skjevt påsatt. 

Lang fartstid
Gulbrandsen har lang fartstid fra så vel nasjonale som internasjonale selskaper. De siste to årene før han kom til BarCom Labelling, var han adm. dir. for GS-Hydro Norge. Det er en verdensledende leverandør av sveisefrie rørsystemer og hydraulikkslanger til offshore, maritim og landbasert industri. Samtidig var han styremedlem for BarCom. Når han fikk jobbtilbudet fra Barcom Holding for 1 ½ år siden, sa han umiddelbart ja. Han så et stort vekstpotensial for virksomheten.
   – Jeg gikk umiddelbart i gang med å stake ut en ny forretningsstrategi der det overordnete målet var å oppnå kontrollert selskapsvekst. Nå begynner vi å se konturene av dette arbeidet, understreker han.

Visjonært lederskap
Som leder er Gulbrandsen opptatt av å utvikle organisasjonen gjennom visjonært lederskap.
   – Visjon handler om mer enn å sette mål, lage strategier og gjennomføre endringsprosesser. Til syvende og sist handler visjon om mennesker og å skape et inspirerende arbeidsmiljø for medarbeidere. Nøkkelen til suksess er evnen til å koble visjonen med en konkret plan for hvordan vi i fellesskap skal nå målet. For meg har det alltid vært viktig å lytte og søke råd hos mine medarbeidere for å sikre at riktige beslutninger fattes, og at vi har den nødvendige motivasjon for å gjennomføre det vi er enige om, understreker han.

Formidabel innsats
Salgsstaben, som består av tre selgere, er «hands-on» med alle kunder i Norge.
   – De gjør en formidabel innsats med å tilfredsstille deres behov. De får førstehåndskjennskap til kundens produksjonsmiljø og kan tilby riktige systemer tilpasset deres behov, sier Gulbrandsen, som også ønsker å fremheve innsatsen til serviceavdelingens fire teknikere. – De skreddersyr systemer etter kundens ønsker.

Kompetansebygging
BarCom tenker helhetlig og skal være kundens rådgiver.
   – Vi stiller vår kompetanse til disposisjon og deltar aktivt i forprosjekteringsfasen når kunden skal velge nye produksjonslinjer og merkeutstyr. Dermed får merkingen sin naturlige plass i produksjonsprosessen. Har for eksempel kunden et sylindrisk produkt som han/hun ønsker å merke på innsiden med en oval og konkav etikett, krever det kunnskap som vi besitter. Et vakuumpakket kjøttstykke må ha en pen etikett som fremhever produktets egenart. Når det ligger i kjøttdisken, skal det virke innbydende og salgsfremmende på potensielle kjøpere, sier Gulbrandsen.  

Økte kostnader
Varemerking er siste ledd i produksjonsprosessen.
   – Stopper den opp, kan det få store konsekvenser for kundene. Oppstår det et problem med merkeutstyret, må vi raskt utbedre det slik at kunden unngår nedetid i produksjonen, sier Gulbrandsen. Han legger til at BarCom har levert merkeutstyr som har summet og gått i 10–15 år uten tekniske problemer.
   – Vi samarbeider med produsenter som har bred produktkompetanse, og som evner å tilpasse seg kundenes ønsker. Skal vi oppnå ytterligere vekst og ta markedsandeler, må vi være foroverlent og se muligheter. Vi ønsker å være i førersetet; ikke komme løpende etter, avslutter Gulbrandsen. 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no