
Stopper over en million svindelsamtaler i måneden
Svindel og misbruk av telefonnummer er et økende problem i Europa, men
nye tiltak gir resultater.

Nasjonal
  kommunikasjonsmyndighet har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper
  for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre
  aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater. 
— Tiltakene stopper over en million
  svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene
  for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier Johannes Myhre
  Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom.
Norge er et av de første landene
  i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede
  samtaler. 
— Svindlerne ser etter nye
  muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet
  flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom jobber for at det skal være
  trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at
  bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer, sier
  Vallesverd.
Ordet spoofing kan oversettes med
  lureri eller forledning. I ekom-verden brukes begrepet om illegitim
  manipulering av telefonnummer. 





















































































































































