Skredsikrer Tinnsjøveien og Lauvjuv med nytt geofonanlegg
Tinnsjøveien og Lauvjuv i Telemark sikres med helt ny teknologi. Veien stenges automatisk om skred utløses.
Det nyutviklede systemet
for automatisk overvåkning og varsling av skred og steinsprang er basert på
ulike sensorer som registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken. Det er testet
ut på Mannen sist vinter. Nå skal de første installasjonene i Norge etableres i
Telemark.
– Vi har god erfaring
med teknologiske løsninger for overvåkning og varsling av skred. I flere år har
vi hatt slike systemer på Tinnsjøveien og Lauvjuv, sier rådgiver Vegard
Stensrød i Vestfold og Telemark fylkeskommunes samferdselsavdeling.
Nå blir det enda
sikrere. Det nyutviklede systemet som skal tas i bruk i vinter setter helt nye
standarder for slike systemer.
Historisk
Lauvjuv er historisk.
Der ble Norges første automatiske skredovervåkningsanlegg etablert i 1980. På
Tinnsjøveien har teknologi sikret trafikantene siden midt på 1990-tallet.
– Begge anleggene får
store oppgraderinger. Her snakker vi nyutviklet teknologi for overvåkning av
snøskred og steinsprang, nye kameraløsninger og nye styringsenheter. Kontrakten
er mye mer enn bare en videreføring av dagens anlegg. Det nye systemet vil gi tryggere
varsling med mer informasjon og bedre dokumentasjon av små og store hendelser.
Det gir bedre styring og bedre overvåkning. Det er også en fordel for
planleggere og administrasjon, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.
Jevnlig skred
I Lauvjuv går det i
gjennomsnitt et stort skred hvert femte år. Det siste gikk i 2016.
På Tinnsjøveien går det
et større skred hvert 15. år. Sist gang i 2014.
Om store skred begraver
veibanen på Tinnsjøveien og Lauvjuv, må bilistene ut på omkjøringsveier på både
syv og ni mil. Konsekvensene er store, også om systemet stenger banen uten
automatisk gjenåpning ved mindre skred som blir varslet uten at snømassene
treffer selve veibanen.
Automatisk
Cautus Geos nyutviklede
system kan settes opp for automatisk stengning og gjenåpning. Det avgjøres av
oppdragsgiver. I Telemark har fylkeskommunen bestemt at gjenåpning gjøres av
VTS.
– Når skred ikke
ntreffer veibanen kan systemet gjenåpne automatisk, sier Krangnes.
Det nye
varslingssystemet vil gi mer informasjon om skredhendelser, så som retning og
størrelser.
– Det gjør systemet mer
robust enn tidligere systemer, sier Krangnes.
Geofonsystemet
- Multursensorsystem
- Hub
- Kamera, også termisk kamera
- Cautus Web
- Automatisk stengning og åpning med lys og lyd
- Kan brukes også på steinsprang