Meny
05.03.2018

Scandic kuttet matsvinn med over 85 tonn i 2017

Det siste året har Scandic redusert matsvinnet med nesten 10 prosent, tilsvarende 125 000 måltider. Vinneren er både miljøet, gjestene og Scandic. – Vi har forpliktet oss til å kutte matsvinn med 20 prosent innen 2020. Tallene for 2017 viser at vi har kommet veldig langt allerede, og det er vi veldig stolte over, sier adm. direktør i Scandic Hotels Norge, Svein Arild Steen-Mevold.

I 2016 var gjennomsnittlig matsvinn for hver hotellgjest 135 gram. Med flere konkrete tiltak, og økt fokus blant de ansatte, ble mengden matsvinn redusert til 123 gram per gjest i fjor. Det er en nedgang på 9,2 prosent per gjest – og gram blir fort til tonn i hotell- og restaurantbransjen.
   – 85 tonn matsvinn spart er mye penger. Med en snittpris på rundt 56 kroner kiloen har vi spart 4,8 millioner kroner på svinnet. Viktigst av alt er imidlertid effekten på miljøet. Vi har jobbet målrettet med å kutte matsvinn siden 2011 og ønsker å lede an i bransjen, sier Morten Malting, direktør for mat- og drikke i Scandic Hotels Norge.

Ferskere mat og mindre matsvinn
Scandic er opptatt av alle de små og store tiltakene som til sammen gjør at hotellkjeden når målene for å redusere matsvinn. Scandic var blant annet den første hotellkjeden som introduserte mindre tallerkener. Hotellene setter også frem mindre buffetmat av gangen, noe som gjør at maten til enhver tid er enda ferskere. Dessuten oppfordres gjestene til å forsyne seg flere ganger.
   Alt matavfall veies nøye slik at man har full kontroll på hvor mye matavfall hvert hotell produserer. Dessuten jobber kjøkken og booking tett sammen for å optimalisere menyen til ulike grupper og redusere matsvinnet ytterligere.
   I tillegg samarbeider Scandic med app-tjenesten Too good to go, som gjør det mulig å selge overskuddsmat til en rimelig pris. Malting understreker imidlertid at satsingen ikke bare har vært hotellenes fortjeneste. Hotellgjestene som har besøkt Scandic har vist stort engasjement.
   – Vi opplever at dette er viktig for gjestene våre. Veldig mange lar seg inspirere av plakatene vi har satt opp, hvor vi oppfordrer gjestene våre til å bry seg. Det gjør at flere tar mindre på tallerkenen, og går flere ganger. Da sparer vi mye, sier Malting.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no