Meny
04.07.2014

Rørosmeieriet satser stort på økomelk

Alle meieriets kartonger har fått nytt utseende, det første steget i implementeringen av en ny og helhetlig designprofil. Dette er en viktig del av Rørosmeieriets ambisiøse satsning mot å bli Norges fremste økologiske meieri.

Det er spennende tider for det lille meieriet. Etter stødig vekst fra oppstarten i 2001 ble 2013 et økonomisk toppår. Et bevis på at de har lykkes kommersielt innenfor produksjon av lokalmat, og at de har befestet posisjonen som Norges fremste økologiske meieri. Ny identitet og designprofil skal bidra til å tydeliggjøre Rørosmeieriet som produsent og støtte videre vekst.
  – Vi har hele veien vært opptatt av å fortelle historien om produktene våre og deres forankring i Rørostraktene. Med ny designprofil ønsker vi å styrke merkevaren Rørosmeieriet og fremstå mer samlet og enhetlig i uttrykket. Vi ønsker blant annet å skape større gjenkjenning på tvers av våre produkter, sier meieribestyrer Trond V. Lund.

Opprinnelsen er viktig
Den nye designprofilen har tydelig utspring i meierivirksomhetens opprinnelse. Logoen er inspirert av lokkene på melkespann og utstyr på meieriet. Gammeldagse melkeflasker skal gjenspeile kvalitet og ærlighet i bruk av råvarer og produksjonsmetoder. Håndmalte illustrasjoner viser historikken bak produktene og meieriet.
  – Rørosmeieriet leverer økologiske og rene produkter som fremstilles i takt med naturen. Designen skal sette fokus på produktenes opprinnelse. Rørostraktene har sterke mattradisjoner som vi strekker oss langt for å ivareta. Vårt ønske er at flere skal bli introdusert til dem gjennom gode, rene produkter med det lille ekstra, sier Lund.

Skrukork for økt holdbarhet
De nye kartongene kommer med skrukork. Med nytt tappeutstyr har meieriet dessuten mulighet til å tappe på flere typer kartonger på sikt.
  – Skrukorken gjør at holdbarheten på melken øker, og at den kan oppbevares liggende i kjøleskapet etter at den er åpnet, fortsetter Lund.

Populært produkt med nytt navn
Produktet Tjukkmjølk med blåbær har fått forbedret smak, og nytt navn – Syrnet Mjølk Skogsblåbær. Det inneholder meieriets signalprodukt Tjukkmjølk, økologisk sukker og økologiske skogsblåbær. Syrnet Mjølk Skogsblåbær har tynnere konsistens og dermed et litt annet bruksområde enn Tjukkmjølk. Kundens tilbakemeldinger er svært gode, men det har vært utfordrende å kommunisere at en Tjukkmjølk faktisk var et lett, syrnet drikkeprodukt for hele familien.

Kilde: Matmerk

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no