
Overvåker nye stasjoner på Fornebubanen
Stasjonene på Fornebubanen bygges dypt under bakken. Cautus Geo overvåker konstruksjonene og grunnforholdene. – Utenkelig å gjennomføre uten kontinuerlig overvåking, sier geotekniker Vegard Søderholm i Fornebubanen.

Lars Steinar Hefre på K2B-prosjektet (Lysaker-Vækerø).
Stasjonene på Fornebubanen bygges dypt under bakken. Cautus Geo overvåker konstruksjonene og grunnforholdene. – Utenkelig å gjennomføre uten kontinuerlig overvåking, sier geotekniker Vegard Søderholm i Fornebubanen.
I
desember 2020 startet byggingen av Fornebubanen. Den bygges i tunnel fra
Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. I 2029 skal banen stå ferdig. Da kan
den transportere 8000 reisende hver time. Fra endestasjon til endestasjon er
det snaut åtte kilometer. Reisetiden blir 12 minutter.
Cautus
Geo er spesialist på geomonitorering. Det handler om automatisk overvåking og
varsling av naturfarer, miljø og klima, bygg og anlegg, samferdsel og
konstruksjoner.
Seks stasjoner
Fornebubanen
får seks stasjoner. De bygges på dybder fra 12 til 43 meter. Byggegropene
blir enda dypere. Flere ligger tett på annen kritisk infrastruktur, nær bygg,
sterkt trafikkerte veier og togspor. Tre bygges på Fornebu. Resten bygges i
Oslo.
–
Bruk av sanntidsdata sikrer at vi raskt kan ta beslutninger på riktig
grunnlag om noe oppstår, sier Søderholm i Fornebubanen som er byggherre og
har samme navn som banestrekningen.
–
Uten instrumentering blir usikkerheten høyere. Det hadde resultert i mer
konservative løsninger og dyrere byggegroper. For oss som byggherre er det
også viktig at vi begrenser påvirkningen for naboer til banen. De større
byggegropen vi har, ville vært utenkelig å gjennomføre i dag uten
kontinuerlig overvåking. Det er viktig å innhente data underveis. Det gir
sikkerhet for at konstruksjonene oppfører seg som forventet, sier Søderholm.
Kontrakter
Cautus
Geo er et av Europas ledende teknologifirmaer innen automatisk overvåking av
konstruksjoner, landområder, vann, klima og miljø. Selskapet har utviklet et
bredt spekter med sensorteknologi og egenutviklet webløsning, Cautus Web, for
automatisk og kontinuerlig innsamling, bearbeiding, analyse og varsling
basert på data fra ulike kilder.
Oppdragene
på Fornebubanen er mange. På Madserud ble det instrumentert for kontinuerlig
og automatisk overvåking allerede i 2022. Der er arbeidene ferdigstilt. I
innsynsløsningen Cautus Web analyseres alle data fortløpende. Grenseverdier
er fastsatt for alarm til byggherre og de enkelte entreprenørene.
– Vi
har hatt en alarm. Den kom midt i ferien i fjor sommer og var resultat av
sterk solvarme. Det gir trygghet for følsomhet og viser at selv små
bevegelser fanges opp, sier anleggsleder Joakim Haverstad i Implenia som er i
full sving med å bygge nye Skøyen stasjon. Der kommer sporene for
Fornebubanen mer enn 40 meter under bakken.
Omfattende
– Vi
har hatt ulike oppdrag på Fornebubanen i over tre år. Noen er ferdigstilt.
Andre er så vidt i gang. Det handler både om konstruksjoner og grunnforhold,
sier driftssjef Sigmund Brekke Langelid i Cautus Geo.
Instrumenteringen
sikrer automatisk og kontinuerlig overvåking av blant annet spuntformasjoner,
deformasjoner, belastninger på stivere i byggegroper, poretrykk og grunnvann.
Nå er
de største prosjektene knyttet til de nye stasjonene på Skøyen, Lysaker og
Majorstua.
– På
Skøyen etableres to sjakter med diameter på 30 og dybder på 60 meter tett på
bygninger, veier, jernbane og sporveien. Kompleksiteten er høy. Da gir
sanntidsdata og system med varsling trygghet for arbeidet vi utfører, sier
Haverstad.
Fornebubane-kontraktene
K2A (Lysaker–Fornebu).
Oppstart april 2024 (2 år).
K2B (ny entreprise K7.
Lysaker–Vækerø). Oppstart mai 2023 (4 år).
K2C (Skøyen). Oppstart
september 2021 (4 år).
K2D (Skøyen). Oppstart
desember 2023 (2 år).
K1A (Majorstuen). Oppstart
september 2024 (2 år).
K1C (Madserud). Oppstart mai
2022 (avsluttet desember 2023).
Teknikk og instrumentering:
Inklinometer på spunt (K2A,
K2B, K2C, K2D, K1A)
Lastceller på horisontale
stivere i byggegrop (K2C, K2B)
Lasteceller på stagforankring
i byggegrop (K2A, K1C)
Temperaturmålere på
horisontale stivere i byggegrop (K2B)
Inklinometer på sirkulær
sjakt (K2D)
Tøyning og temperaturmålere i
peler (K2D)
Poretrykksmålere rundt
byggegrop (K1A)
Cautus Web (alle prosjekter)