![](/web/graphics/designs/01408/files/NyTeknikk logo.gif)
Ny design for ankerhåndteringsfartøy
Under årets Sea Asia-konferanse lanserer Wärtsilä en ny fartøydesign for ankerhåndterere.
![](images.php/560x/2216/picture.jpg)
Den nye designen kjennetegnes av enkelhet, effektivitet, lavt drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning.
Den nye designen er egnet for middels til store ankerhåndterere (AHTS`er) og er basert på et 2-speed girsystem. Løsningen er valgt for å møte designkravene om reduserte kostnader og mindre kompleksitet, uten at driftssikkerheten blir svekket. Wärtsilä anslår at den nye designen gir en reduksjon på mellom 20 og 25 prosent i drivstofforbruk sammenlignet med konvensjonelle firemotors dieselløsninger. Eksosutslipp reduseres tilsvarende.
Wärtsiläs 2-speed girløsning er utviklet for fartøy med en variert driftsprofil, for eksempel offshorefartøy. Løsningen gir mulighet for å justere skipets propellturtall i henhold til den aktuelle operasjonen, mens motorturtallet holdes konstant. Ingen kraft går tapt når propellhastigheten endres. Det vil ikke være nødvendig med endringer i mannskapskravene, ettersom den nye designen ikke setter krav til spesielle elektrokunnskaper for å operere fartøyet.
– Wärtsilä har en imponerende merittliste og bred erfaring med å produsere effektive AHTS-design som er basert på velprøvd teknologi. Dette resulterer i at våre skipsdesigner konsekvent setter nye standarder når det gjelder effektivitet og miljømessig bærekraft. Vår kompetanse, kunnskap og globale organisasjon er avgjørende for å kunne maksimere lønnsomheten og verdiene til våre kunder, sier Riku-Pekka Hägg, visepresident i Wärtsilä Ship Design.
Wärtsiläs nye serie med AHTS-design har en trekkraft på 180 tonn, med mulighet for 150 eller 220 tonn og et hybrid fremdriftssystem med en 2-speed girkasse. Designserien er kompatibel med ABS og det nyeste SOLAS-regelverket.