Meny
02.06.2020

Norges mest miljøvennlige kunstgressbane ligger i Sarpsborg

Skjeberg Sportsklubb valgte bort den tradisjonelle kunstgressbanen med gummigranulat da de skulle legge ny kunstgressbane. – Vi valgte bærekraft og miljø, uten å gå på bekostning av spillersikkerhet eller funksjonalitet, sier styreleder Lars Ole Molteberg.

På den nye kunstgressbanen til Skjeberg Fotballklubb er gummigranulatet byttet med et belagt mineral, og hele kunstgressystemet er 100 % resirkulerbart. Samtidig er dette det første såkalte fjerdegenerasjonssystemet (det nyeste kunstgressystemet) i verden som er godkjent med høyeste FIFA-sertifisering.
   – Vi er stolte over å være den første klubben som får på plass denne løsningen. Banen stod ferdig fredag forrige uke, og høster allerede mye skryt fra spillerne som sier de ikke kjenner forskjell på banene med gummigranulat og denne, sier styreleder i Skjeberg Sportsklubb Lars Ole Molteberg.

Møter kravene

Argumentene for å beholde tradisjonelle kunstgressbaner med gummigranulat, har lenge vært at miljøløsningene ikke møter kravene til fotballspillerne. Men Skjeberg Fotballklubbs miljøbane møter kravene til både topp- og breddefotball. Kunstgressystemet skal leveres til fotballklubber i OBOS-Ligaen, og skal legges på hjemmearenaen til Stjørdals-Blink som står klar om kort tid.
   – Vi er først og fremst opptatt av å få formidlet at det finnes i dag fullverdige, miljøvennlige alternativ til de tradisjonelle kunstgressbanene med gummigranulat. I Unisport jobber vi kontinuerlig med utvikling og innovasjon av fotballbaner, kunstgress og innfyll, og gjør store fremskritt. Vi er svært stolte av å presentere denne løsningen som både svarer til miljøkravene, er gode å spille på og ivaretar spillernes sikkerhet, sier Berge Lavik, daglig leder i Unisport Scandinavia.

Slutt på å plukke små gummibiter
Det er Unisport som har utviklet kunstgressystemet, som de har kalt Saltex Legacy 35. Kunstgressystemet leveres med innfyllet Bioflex, som består av et belagt mineral. Banen har blant annet spesialsydde matter som gjør at innfyllet kan bevege seg naturlig. Samtidig har dette nyutviklede innfyllet såpas høy egenvekt at det blir liggende på banen, noe som bidrar til betydelig begrensning av utslipp.
   – Alle som har unger som har spilt på gamle kunstgressbaner, vet hvor irriterende det er å plukke små gummibiter ut av strømper, støvler og vaskemaskin. Dette blir det nesten helt slutt på med disse nye banene. Du må nærmest sklitakle sidelengs med oppbrettede strømper, for å få med deg innfyllet hjem fra dette nye banedekket, sier Lavik.
   – Vi er takknemlige for ha kunder som prioriterer miljø, men som ikke ser forbi sine brukere og spillere. Kunder som tar ansvar både med tanke på bærekraft, spillerens sikkerhet og som velger produkter som er laget for å vare. Det er på grunn av disse kundene at vi kan drive utviklingen videre.
   Han håper nå at Norges Fotballforbund får øynene opp for løsningen.
   – Det hadde vært fantastisk om NFF ville blitt med på en fotballtrening på en av miljøbanene så snart det er forsvarlig å gjennomføre, for å se og høre spillernes tilbakemeldinger på banene, avslutter Lavik.
   Unisport understreker at en viktig faktor for at banen skal fungere optimalt, er sammensetningen av systemets elementer. Det er både pad (støtdempende matte), gress og innfyll sammen som gir det ønskede resultatet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no