
Mener coboter er en nøkkel for norsk industri
Mangel på fagarbeidere og økt behov for effektivitet legger press på norsk industri. Gessmanns norgesansvarlige, Harald Skjønsberg, mener løsningen ligger i smartere automatisering, der mennesker og roboter samarbeider tett.

Etterspørselen etter fagarbeidere er større enn tilgangen i store deler av norsk industri. Samtidig øker kravene til kvalitet, tempo og fleksibilitet. Ifølge Harald Skjønsberg, prosjektleder og norgesansvarlig i det tyske teknologikonsernet Gessmann, er svaret smartere automatisering der mennesker og roboter jobber side om side.

Harald Skjønsberg (t.v.) mener coboter vil være en nøkkelfaktor i norsk industri – Foto Gessmann.jpg
Øyne og hender som et menneske
I stedet for å erstatte mennesker, er såkalte samarbeidende roboter, eller coboter, utviklet for å jobbe sammen med operatører. De tar seg av repeterende, tunge og presisjonskrevende oppgaver, mens medarbeideren fokuserer på tilsyn, kontroll og verdiskapende arbeid.
Et aktuelt eksempel er Gessmanns cobot-baserte sveisecelle, som er en komplett arbeidsstasjon for automatisert sveising. Løsningen består av en Techman-cobot med innebygd kamera som muliggjør dokumentasjon, måling og kvalitetskontroll, med høy nøyaktighet fra oppstart til ferdig sveisesøm.
– Kameraet gjør at roboten både ser og handler selvstendig, og gir den både
øyne og hender. Litt som på en fagarbeider, men med langt høyere presisjon, i
tillegg til at den kan tas i bruk uten progammeringserfaring. Samtidig reduseres
risikoen for feil og personskader betraktelig, forklarer Skjønsberg.
Bruksområdene og
konfigurasjonene til coboter er nærmest uendelige, ifølge ham:
– Vår AGV (Automated Guided Vehicle) Gessbot 350, som er en selvkjørende robot, kan revolusjonere materialflyten i et logistikk- eller produksjonsmiljø når den kombineres med en cobot. Oppgaver som montering, sammenstilling, plukking, palletering, inspeksjon, verifikasjon og transport av komponenter er typiske prosesser som kan og bør automatiseres dersom norsk industri skal fortsette å være konkurransedyktig.
Kan starte i det små
Investeringen hos
virksomheter av alle størrelser er ofte inntjent i løpet av et år, legger han
til. Cobotteknologi har naturligvis også etablert seg i store, globale konsern,
som for eksempel Volkswagen, der Gessbot med integrert cobot bidrar i
monteringen av elbilen ID.4.
Cobotløsningene som
Gessmann og Skjønsberg viser til, passer for alt fra små verksteder til store
bedrifter, enten det dreier seg om serieproduksjon, CNC-maskiner, lagerdrift
eller verkstedarbeid. Et viktig aspekt er skalerbarheten:
– Mange bedrifter ønsker å starte i det små, teste én stasjon og bygge videre. Nettopp derfor tror jeg at modulære løsninger som kan vokse i takt med behovet er perfekt for norske virksomheter. På sikt er jeg helt sikker på at automatisering på denne måten gjør norsk industri mer lønnsom og bedre rustet for fremtiden, sier Skjønsberg.
Fakta om Gessmann
Gessmann
Group ble grunnlagt i 1924 og har i dag rundt 800 ansatte globalt.
Hovedfabrikken
ligger i Tyskland, med produksjon også i Kina, India, Polen, Canada og
USA.
Omsetter
for over 120 millioner euro årlig.
Produktene
brukes i alt fra kraner, gaffeltrucker og industriroboter til tog, skip og
sceneteknologi.
Referanser
i Norge inkluderer Flytoget, Equinor, Kongsberg Maritime, Hydro Aluminium,
Siemens og Den Norske Opera.
Gessmann
Norge ledes av Harald Skjønsberg.





















































































































































