Meny
16.06.2023

MSC CRUISES OG GASUM INNGÅR PARTNERSKAP FOR LNG OG FORNYBAR E-LNG

Genève, Sveits, 15. juni 2023 - Cruisedivisjonen til MSC Group og Gasum har signert en langsiktig avtale for levering av LNG til MSC Cruises nye flaggskip, MSC Euribia, samt en intensjonsavtale om samarbeid om syntetisk e-LNG laget med fornybar energi. Målet er netto null klimagassutslipp innen 2050.

MSC Cruises, verdens tredje største cruiseoperatør, og det nordiske energiselskapet Gasum har inngått en intensjonsavtale (LOI) om samarbeid for å sikre MSC tilgang til flytende syntetisk gass, også kalt e-LNG. E-LNG produseres ved bruk av hydrogen, skapt ved hydrolyse med fornybar energi og karbonfangst. Avtalen er et handlekraftig tiltak for å kutte utslipp i MSCs cruiseoperasjoner med store volumer på flere tusen tonn e-LNG fra og med 2026.

Selskapene signerte også en langsiktig avtale om levering av flytende naturgass, LNG, til MSCs nye flaggskip MSC Euribia. Med denne avtalen støtter Gasum MSC Cruises i å kutte utslipp med umiddelbar bruk av LNG.

Bruk av LNG fjerner nesten alle utslipp av svoveloksid og partikkel, og reduserer utslippene av nitrogenoksid og klimagasser betraktelig. I tillegg gjør LNG-teknologien om bord det mulig for MSC Cruises når som helst å bytte til fullstendig fornybar flytende biogass (bio-LNG) eller syntetisk gass (e-LNG) for å oppnå reduksjoner i klimagassutslipp på opptil 100 prosent.

MSC Euribia demonstrerte nylig at utslippsnøytral cruise er mulig ved å seile den første cruisereisen noensinne med netto null klimagassutslipp med flytende biogass anskaffet av Gasum. Skipet seilte i fire dager fra Saint-Nazaire i Frankrike til København, Danmark og brukte bio-LNG med en massebalanse-tilnærming. Dette er den mest miljøeffektive metoden for å oppnå fordelene med fornybar biogass. MSC Cruises kjøpte over 400 tonn bio-LNG fra Gasum. MSC Cruises er bransjens første cruiseoperatør som benytter bio-LNG som en drivstoffkilde for å gjøre betydelige reduksjoner i livssyklusutslipp.

– Vi er glade for å samarbeide med Gasum på vår reise mot netto null klimagassutslipp. Å sikre en pålitelig forsyning av LNG og e-LNG er av avgjørende betydning for vår dekarboniseringsinnsats, og den langsiktige avtalen som vi har annonsert i dag er et viktig skritt på denne reisen. Partnerskap med Gasum vil gjøre oss i stand til å få tilgang til nytt og renere drivstoff for å gjøre netto null-cruising til en realitet. Vi trenger flere leverandører som Gasum for å trappe opp klimamålene i vår industri. Vi er klare for å kjøpe flere av disse nye drivstoffene, sier Linden Coppell, visepresident for bærekraft og ESG for MSC Cruises.

– Som en alternativ drivstoffleverandør dedikert til energiomstillingen, er Gasum stolte av å tilby støtte til MSC Cruises, en stor maritim aktør, i deres søken etter å forbedre miljøfotavtrykket til deres operasjoner. Samtidig støtter MSC Cruises utviklingen av det mest lovende alternative drivstoffet ved å bevise etterspørselen etter dette. Intensjonsavtalen om e-LNG er en milepæl for hele shippingindustrien,da den viser at e-LNG vil være tilgjengelig for sjøtransportsektoren innen kort tid. Vi er også veldig glade for den langsiktige leveringsavtalen for LNG som vi tror er starten på et langvarig samarbeid, sier Mika Wiljanen, administrerende direktør i Gasum.

Hva er e-LNG eller syntetisk gass

E-LNG-gass kan produseres syntetisk gjennom Power-to-Gas-prosessen. Først produseres hydrogen fra vann ved hjelp av fornybar elektrisitet. Det produserte hydrogenet kan deretter videreprosesseres til metan ved å tilsette ikke-fossilt karbondioksid fra karbonfangst.

Denne resulterende syntetiske fornybare metangassen er fullstendig utskiftbar med naturgass og biogass. Når den er flytende er den fullt ut byttbar med LNG og flytende biogass. Dette betyr at det kan transporteres gjennom allerede eksisterende infrastruktur – lastebiler, skip eller rørledninger.

Det betyr også at syntetisk gass kan brukes direkte i dual fuel-motorer som for tiden kjører på naturgass, biogass, LNG eller flytende biogass. Det er ikke behov for ytterligere investeringer i nytt utstyr eller modifikasjoner.

I motsetning til alternative brensler som ammoniakk eller metanol som fortsatt er i utviklingsstadiet både når det gjelder produksjon og infrastruktur, er syntetisk gass eller e-LNG en konkret vei for å avkarbonisere maritim og landtransport.

Gasums strategiske mål er å levere syv terawattimer (7 TWh) med fornybar gass årlig til markedet innen 2027. Å oppnå dette målet vil bety en årlig kumulativ reduksjon av karbondioksid på 1,8 millioner tonn for Gasums kunder.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no