Illustrasjon: Leirvik AS
Prosjektet, som har fått navnet Marinebroen, er et viktig bidrag til byutviklingen i området og markerer et stort steg i Leirvik AS sin satsing innen brukonstruksjoner i aluminium. Med denne brua vil man nå kunne gå langs promenaden i hele Solheimsviken uten å forlate bryggekanten.

Leirvik AS er underleverandør til hovedentreprenør Consto Anlegg Vest AS, mens GC Rieber Eiendom AS er byggherre for prosjektet. Den 60 meter lange brua blir Norges lengste aluminiumsbru og er planlagt som en lett, moderne bru. Heile brukonstruksjonen, inkludert rekkverk, blir levert i vedlikeholdsfri aluminium. Brua får et elegant og tidløst uttrykk med ren overflate.
– Dette er et prosjekt vi ser frem til å delta i. Vi takker GC Rieber AS for tilliten og muligheten til å delta i innovativ og bærekraftig byutvikling. For Consto bidrar dette til å styrke vår kompetanse innen fremtidsrettede løsninger, sier Øystein Mehl Eide, daglig leder i Consto Anlegg Vest AS.
– Vi er ekstremt glade for å ha fått tilliten fra GC Rieber Eiendom AS og Consto Anlegg Vest AS i dette prosjektet. Marinebroen blir den lengste gangbrua i aluminium vi har levert, og det gir oss verdifulle erfaringer i den videre utviklingen vår som leverandør av aluminiumsbruer, sier Helge Gjøsæter, CEO i Leirvik AS.

Prosjektering av brua er allerede begynt, og i januar 2026 vil byggeprosessen starte opp ved verftet til Leirvik AS på Stord. Brua blir bygd i to 30 meter lange deler. Disse blir frakta med lekter til Solheimsviken, der de skal monteres direkte på stålpæler som Consto Anlegg Vest AS har ansvaret for. Innløft av brudelene på byggeplass skjer våren 2026, og brua skal stå ferdig og klar for bruk sommeren 2026.
