Kortreiste egg på Clarion Hotel
30 økologiske og frittgående høner i hotellobbyen på Clarion Hotel The Edge skal forsyne hotellgjester i Tromsø med ferske egg, hver eneste dag.
Da Clarion Hotel The Edge åpnet dørene 1. mai, ble gjestene møtt av 30 økologiske og frittgående høns i hotellobbyen. Hønene skal forsyne hotellgjestene med ferske og kortreiste egg hver eneste dag.
– Da vi åpnet Clarion Hotel Arlanda Aiport, investerte vi i egen honningproduksjon. 150 000 bier som bor på hotelltaket, har produsert honning som er en del av hotellfrokosten.
– Honningen har blitt veldig godt mottatt av gjestene. Egg en er viktig del av hotellfrokosten. Og hva er vel bedre enn ferske, egenproduserte og kortreiste egg til frokost? Jeg er sikker på at dette kommer til å bli en kjempesuksess, sier Petter A. Stordalen, styreleder og eier i Nordic Choice Hotels, som driver Clarion Hotel-kjeden.
Trives blant folk
Hønene, som alle er av arten gallus domesticus arcticus, har i et halvt år blitt trent i å omgås mennesker i et hotellmiljø. I dag trives de best i områder der folk ferdes, der musikk spilles i bakgrunnen, og der det er livlig.
– Med gallus domesticus arcticus har vi funnet den perfekte høna til formålet. I tillegg til at hønene trives i hotellobbyen, legger de veldig fine og store egg, som er kjempegode, sier Catherine Dehli, produkt- og kvalitetssjef, Nordic Choice Hotels.
I utviklingen av Clarion Hotel The Edge har det blitt tatt hensyn til at hønene skal være en naturlig del av hotellets lobby, med egne spesialtegnede hønsehus.
Ikke som andre hotell
– The Edge er ikke som andre hotell. Vi har egne GEO-brønner som går 300 meter ned i bakken. Vi er nesten 100 prosent selvforsynte med varme og avkjøling. Men vi vil også gi hotellet en ekstra edge, noe gjestene skal merke med en gang de kommer inn døra. Det tror jeg vi har klart nå. Med hønene vil vi få en livlig hotellobby, nærprodusert mat og fornøyde gjester. Det er litt som et kinderegg, du kan nesten ikke tro at det er mulig, sier Øyvind Alapnes, hotelldirektør Claion Hotel The Edge.
Prosjektet skal evalueres neste år. Er resultatene positive, skal prosjektet utvides.
– Hvem vet hvilke muligheter som dette åpner? Kanskje alle Clarion-hotellene kommer til å holde egne høner? Eller kanskje vi kjøper inn egne melkekuer? Så lenge resultatene er positive, og alle gjestene er fornøyd, er alt mulig, avslutter Øyvind Alapnes.
Tromsøbeboere kunne allerede fra 28. april besøke hotellet for å prøve eggene.
Nordic Choice Hotels er Nordens største hotellkonsern med 171 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia og Baltikum. Selskapet markedsfører kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 10 unike hotellperler innenfor Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er miljøsertifisert etter ISO 14001.
Kilde: mynewsdesk.com