
Kan varsle steinsprang – testet på Mannen
Cautus Geo har tatt fram verdensledende teknologi testet ut på Mannen sist vinter. – Gir helt nye muligheter for overvåkning og varsling av snøskred og steinsprang, sier utviklingssjef Lars Krangnes i Cautus Geo.

Følsomme sensorer for overvåking av steinsprang er på vei til Island. Ragnhild Lie og Lars Krangnes i Cautus Geo viser fram ny teknologi for overvåking og varsling av naturfarer.
Nær
3000 skred registreres på rundt 260 ulike steder på norske veier hvert eneste
år. Det går i all hovedsak greit, men mellom fem og 15 blir tatt av skred i
året. I de mest alvorlige ulykkene går det liv. Seks strekninger er satt på
automatisk og kontinuerlig overvåkning.
En av
disse er på fylkesvei 51 i Lom. Der etablerte Cautus Geo automatisk
overvåkning for ti år siden. I 2020 reddet systemet liv. Store snømasser
dundret over veien 25. februar. Biler stoppet med god avstand til skredet som
ble varslet med rødt trafikklys.
Radarteknologi
er mest brukt i dag, men den har begrensninger.
– Radar må blant annet ha fri sikt til skredløpet, sier Krangnes.
Geofon og akselrometer
Det
nyutviklede systemet for automatisk overvåkning og varsling av skred og
steinsprang er basert på ulike sensorer som registrerer rystelser og
vibrasjoner i bakken. Det har flere bruksmuligheter, er følsomt og trenger
hverken fri sikt fra radar til skred eller mye strøm.
– Det
nye trådløse systemet er egnet både for snøskred og steinsprang. Det kan
brukes for automatisk overvåking og varsling av skred og steinsprang langs
vei, jernbane og andre utsatte områder. Systemet kan identifisere og skille
trafikk og tog fra stein- og snømasser. Det kan automatisk analysere retning
og størrelse. Det varsler skred og stopper trafikk før skredet treffer vei
eller bane, sier Krangnes.
Ved
analyse av hele skredforløpet kan systemet også verifisere og gjenåpne vei og
bane etter et skred. – Det gir trygg trafikkavvikling og kortere stengetid
når skredmasser ikke når helt fram til vei eller bane, sier Krangnes.
Smarte
varslingsanlegg gir tryggere veier som oftere er åpne. Målinger viser
redusert stengetid med 70–80% i Troms for veier med smarte systemer for
overvåkning og varsling.
Testet på Mannen
Det
nyutviklede sensorsystemet har vært på test ved Mannen sist vinter, utsatt
for vær og vind, plassert i skyggeparti uten strøm og internett.
–
Mannen er perfekt for å teste ny teknologi. Der er det tøffe værforhold og
alt som skjer, er godt dokumentert. Det gir oss sikre data og ekstra stor
trygghet for sluttresultatet, sier Krangnes.
Det
nye geofonsystemet har også vært på test på Holmbuktura i Troms. Felles for
Mannen og Holmbuktura er at resultatene kan verifiseres mot etablerte
radarsystemer.
– Det
gir trygghet for resultatene. Vi får sjekket alle data mot eksisterende og
gjennomprøvde systemer, sier Krangnes.
Nye muligheter
Systemet
bygger på et geofonsystem NGI utviklet tilbake i 2017. Det ble overtatt av
Cautus Geo i 2018 og er senere videreutviklet.
– Nå
har vi gjort et stort teknologisprang. Vi kan operere med langt større
avstander. Vi trenger ikke siktlinjer til skredområdet, kan monitorere
områder uten internettdekning, trenger ikke stor båndbredde, og vi har
utviklet ny funksjonalitet i Cautus Web sier Ragnhild Lie.
Hun
har jobbet med utvikling og testing av systemet som kan settes opp med
toveiskommunikasjon. – Og ulike batteriløsninger for bruk over hele verden,
sier Lie.
Webpresentasjon
I
Cautus Web blir alle skred og steinsprang dokumentert med en webpresentasjon.
Den inneholder også et automatisk videoopptak og dokumenterer åpningstider og
stengning av vei.
–
Sammen med de radarbaserte løsningene vi har utviklet de siste ti årene gjør det
nye systemet oss til en ledende internasjonal aktør innen overvåking og
varsling av naturfare. – Systemet er utviklet med tanke på et større
internasjonalt marked, sier Krangnes som har planlagt installasjon på Island.
–
Utviklingsprosjektet har vært et av våre største forsknings- og
utviklingsprosjekter og blitt mulig gjennom Innovasjon Norge. Vi gir dem en
stor takk for støtten til prosjektet, sier Krangnes.