Meny
30.03.2020

Jakter på landets mest inkluderende innovasjon

Hvor er landets mest nyskapende og inkluderende tjenester, produkter, bygg og omgivelser? Det skal Kulturdepartementet og Design og arkitektur Norge (DOGA) finne ut sammen.

FJORDVISJON. Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Foto: The Fjords

Til høsten skal Innovasjonsprisen for universell utforming deles ut for fjerde gang. Fram til utgangen av april er det mulig å nominere kandidater til prisen.
   – Skal vi kalle oss et likestilt samfunn med like muligheter, må vi utvikle omgivelser og tjenester som gjør det mulig for alle å leve aktive og selvstendige liv. Bærekraften i vårt samfunn er avhengig av at alle har mulighet til å bidra. Derfor er denne prisen så viktig, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja.
   Programleder Jannicke Hølen i DOGA forteller at hensikten med prisen er å løfte fram de mest inkluderende innovasjonsprosjektene i Norge. Dagens spesielle situasjon med nedstenging av store deler av samfunnet, bekrefter ifølge Hølen behovet for produkter, tjenester og digitale løsninger som alle kan bruke uavhengig av alder, funksjonsgrad, kultur og teknologinivå.
   – Inkludering er god samfunnsøkonomi fordi det garanterer at ingen stenges ute. Tvert imot får alle delta på like premisser, uansett hvilke forutsetninger de har. Brukerinnsikt fra de med størst utfordringer kan bidra til innovasjon og løsninger som skaper begeistring hos en utvidet målgruppe. Her ligger det mange forretningsmuligheter. Jeg håper vi får se mange spennende kandidater til årets pris, sier hun.

Like god opplevelse for alle
Forrige gang Innovasjonsprisen for universell utforming ble delt ut, var det den norskbyggede sightseeingbåten Vision of the Fjords som vant hovedprisen. Det gjorde de i konkurranse med blant andre netthandelen Kolonial.no, barneavisen Aftenposten Junior, garderobeanlegget på Solvik camping og markedsplassen Finn.no
   Mange sightseeingbåter er verken oversiktlige eller tilgjengelige for alle. Derfor gikk Brødrene Aa og oppdragsgiveren The Fjords (Fjord1 ASA og Flåm AS) grundig til verks da de skulle bygge en ny turistbåt.
  Vision of the Fjords har utvendige skråramper som lar alle passasjerer bevege seg fritt mellom dekkene, mens store panoramavinduer og en romslig salong gir en god opplevelse selv innendørs. Alle er ivaretatt i båtens løsninger – enten du kommer gående eller trillende, er blind eller svaksynt, ung eller eldre.
    Motoren er en elektrisk, stillegående hybrid som både reduserer utslipp og løser et økende støyproblem. Båten betjener i dag strekningen Flåm – Gudvangen i Sogn og Fjordane – der verdensarvområdet Nærøyfjorden inngår i ruten.
   Å vinne Innovasjonsprisen for universell utforming sørget for at The Fjords og Brødrene Aa fikk økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt for både skipsdesign og destinasjonsutvikling.

Hedrer de beste
Innovasjonsprisen for universell utforming hedrer virksomheter, designere og arkitekter som på en nyskapende måte har utviklet produkter, tjenester og omgivelser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.

DOGA har delt ut prisen hvert tredje år siden 2011 på oppdrag fra regjeringen. Prisen deles ut i åtte kategorier.

Søknadsfristen for årets pris er satt til 30. april.

Kilde: Pressenytt

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no