
IVECO lanserer den helelektriske S-eWay på det norske markedet
Med lanseringen av den elektriske lastebilen S-eWay tar IVECO og Hedin Nordic Truck et viktig steg mot utslippsfri transport i Norge. Lastebilen tilbyr opptil 400 kilometers rekkevidde, lynrask lading og stor fleksibilitet – både til distribusjonskjøring og spesialiserte oppgaver, for eksempel innen bygge- og anleggsbransjen

Den nye IVECO S-eWay markerer et gjennombrudd innen elektrisk transport med stilrent design, lang rekkevidde og intelligent teknologi, og egner seg svært godt til distribusjonskjøring, både for by- og regiontrafikk.
IVECO fortsetter sin
satsing på det grønne skiftet med introduksjonen av S-eWay på det norske
markedet. Den nye elektriske lastebilen har en rekkevidde på opptil 400 km og
støtter hurtiglading med opptil 350 kW, noe som gir mulighet for effektiv
opplading samtidig som sjåføren tar pauser. Med en tillatt totalvekt på opptil
28 tonn (6x2 solochassis) møter S-eWay næringslivets behov både for regional og
bynær transport.
– S-eWay er en
banebrytende lastebil for det norske markedet. Vi opplever allerede stor
interesse, spesielt blant kunder med tydelige grønne ambisjoner. Med S-eWay
tilbyr vi en robust, driftssikker og utslippsfri løsning, som passer perfekt
til norske bedrifters behov for en miljøriktig transportløsning, sier Anders
Velta, Country Sales Manager for Norge, hos Hedin Nordic Truck (tidligere
IVECO) og fortsetter:
- Den elektriske S-eWay
som et avgjørende bidrag til omstillingen av den norske transportsektoren, og
den er særlig egnet for distribusjonskjøring, både for by- og regiontrafikk.
Stor fleksibilitet og mange muligheter
S-eWay tilbys i flere
konfigurasjoner, men fokuset for det norske markedet ligger foreløpig på
distribusjonsvennlige chassis: et 4x2-chassis for oppbygging med 18-paller skap
og lift, samt et 6x2-chassis for 24-pallers løsninger – begge med AD-førerhus og
høy standardutrustning.
|
Anders Velta ser S-eWay
som et avgjørende bidrag til omstillingen av den nordiske transportsektoren.
Begge modellene
leveres fra fabrikk med den komplette MY24-oppdateringen (inkludert GSR), som
også finnes i IVECOs øvrige modellprogram, samt full luftfjæring. I tillegg
inkluderer standardutstyret på S-eWay også speilkameraer (mirror-cams) og Alcoa
Dura-Bright felger, som bidrar til bedre effektivitet og vektoptimalisering.
Batteriet på den nye IVECO S-eWay dekkes av en garanti på 6 år, 600 000
kilometer eller 160 MWh energiforbruk – avhengig av hva som inntreffer først.
– IVECO har alltid vært
kjent for allsidighet og styrke. Den elektriske S-eWay viderefører disse
egenskapene i sin nye, utslippsfrie utgave. Våre kunder får nå mulighet til å
velge en elektrisk lastebilløsning som kan håndtere selv krevende oppgaver, fortsetter
Velta.
Med opptil 400 km
rekkevidde og opptil 350 kW DC-lading kombinerer S-eWay ytelse og fleksibilitet
uten kompromisser.
Optimal ytelse og førerkomfort
S-eWay er utstyrt med en
avansert elektrisk drivlinje fra FPT Industrial med e-aksling og to elmotorer
som sikrer en effekt på opptil 480 kW og et maksimalt dreiemoment på 1 800 Nm.
E-akslingen bidrar til lavere energitap, som gir bedre effektivitet og rekkevidde.
I tillegg tilbyr S-eWay opptil tre ulike ePTO-løsninger, som muliggjør drift av
utstyr som kraner, tippflak og kjøleaggregater.
Førerhuset er designet
med maksimal komfort i fokus, med en nesten lydløs og vibrasjonsfri
kjøreopplevelse. Det digitale instrumentpanelet gir intuitiv betjening og full
kontroll – og med det høye standardutstyrsnivået, inkludert Full-LED
frontlykter, akseltrykkmåler og elektrohydraulisk styring, får sjåføren en
moderne og komfortabel arbeidsplass.
– Lanseringen av S-eWay
styrker vår posisjon som en av de ledende leverandørene av 0-uttslipskjøretøy i
Norge. Tilskuddsordningen for nullutslippskjøretøy videreføres – og vi står
naturligvis klare til å hjelpe transportørene med å søke om støtte fra Enova,
avslutter Velta.
IVECO S-eWay kan allerede bestilles nå, og de første leveransene forventes i løpet av første halvår 2026.