
Glamox leverer smart belysning til Hatstores imponerende nye hovedkontor, et kombinert lager- og kontorbygg utenfor Kalmar i Sverige
Hatstore ble grunnlagt i 2011 og er en av verdens fremste aktører innen salg av caps, luer og hatter på nett. Det kjente merket åpnet sin første fysiske butikk i 2024, men er først og fremst en nettaktør som selger et utvalg av 20 000 produkter på det globale markedet.

Etter en eventyrlig vekst de siste årene, flyttet selskapet
nylig deler av driften inn i en ny bygning døpt «Hathouse». Det nye lokalet på
hele 11 000 kvadratmeter, rommer et lager, produksjonslokale og kontorer.
– Da vi skisserte Hathouse var målet å samle alle
aktivitetene våre på samme sted, og det på en smart måte. Vi ønsket å legge til
rette for et arbeidsmiljø der ansatte kan trives og virksomheten kan vokse. Vi
mener å ha lykkes med å lage et inneklima der lys og lyd skaper en harmonisk
atmosfære, sier Niklas Nordheim, administrerende direktør i Hatstore.
Klikk her for å se en video som gir innblikk i det unike bygget.
Glamox har totalt levert 997 sammenkoblede LED-armaturer til Hathouse (se bakgrunnsnotater). Disse smarte armaturene er koblet sammen med DALI-2 og styres av Glamox Ethernet2DALI eller av Glamox Wireless Radio Systems. Belysningen bruker også innebygde sensorer for å oppdage om noen oppholder seg i et rom, og justerer seg etter dagslys for å gi riktig lysnivå til rett tid. Disse funksjonene bidrar til å redusere strømforbruket.
Belysningen inkluderer også Tuneable White-lys, som gir mulighet til å kontrollere fargetemperatur. En slik funksjon brukes til å skape forskjellige atmosfærer, og i dette tilfellet til å gi optimale forhold til fotografering av Hatstores produkter.
– Hathouse er bygd med høy standard og tar i bruk kvalitetsbelysning på en måte som oppfyller Hatstore sin visjon om et arbeidsmiljø der folk trives. Bruk av Glamox sine smarte armaturer og lysstyringssystem reduserer dessuten strømforbruket betydelig, ved å bare gi lys når og hvor det trengs. Dette forlenger også levetiden til lysene, noe som vil resultere i reduserte vedlikeholdskostnader, sier Andreas Berglund, administrerende direktør i Glamox i Sverige.
Hathouse ligger åtte kilometer fra selskapets hovedkvarter i
Kalmar. I tillegg til å romme et varehus, produksjonsfasiliteter og kontorer,
er 2000 kvadratmeter satt av til fellesarealer for de ansatte. Her kan de
ansatte benytte seg av et innendørs svømmebasseng, en padel-bane, et
treningsrom og en løpebane.
Glamox har inngått kontrakt med EMJ Elteknik, som påtok seg installasjonen av armaturene.