Meny
20.04.2022

Første hydrogendrevne renovasjonsbil med Allison automatgirkasse

Allison sine helautomatiske girkasser er tilpasset neste generasjon drivlinjer og nylig ble den første hydrogendrevne renovasjonsbilen levert i Aberdeen.

Storbritannias første renovasjonsbil med drivlinje for hydrogen er utstyrt med en Allison helautomatisk girkasse. Aberdeen City Council sin beslutning om å koble en 250 kW Hyzon elektrisk motor til en Allison 3000 Series girkasse, sammen med en 45 kW brenselcelle, understreker at Allisons girkasser fortsatt er egnet når flåter skifter fra dieseldrevne motorer.
   Den banebrytende nye hydrogendrevne renovasjonsbilen er bygget på et HH-Mercedes-Benz Econic Hydrogen chassis med en akselavstand på 4200 mm og har en tankkapasitet på 15 kg ved 350 bar og 140 kWh batterier med 700 v. Renovasjonsbilen, som vil bli forsynt med drivstoff via Aberdeen sin egen grønne hydrogeninfrastruktur, vil ha en rekkevidde på 250 km – noe som gjør det mulig å kjøre lengre avstander enn med elektriske kjøretøy.
   Kjøretøyet er siste steget i «H2 Aberdeen»-initiativet, som har som mål å skape en hydrogenøkonomi i byområdet. Aberdeen City Council introduserte først ti hydrogenbusser i 2012, etterfulgt av verdens første introduksjon av 15 dobbeltdekkerbusser i 2020. I 2018 utplasserte de Storbritannias første hydrogendrevne feiebil, som også har en Allison-girkasse.
   Renovasjonsbilen er også en del av EUs Interreg HECTOR-prosjekt, der syv europeiske regioner har som mål å demonstrere at renovasjonsbiler som kjører på brenselceller kan bidra til å redusere utslipp fra veitransporten. Andre kjøretøy i prosjektet har også Allison-girkasser, som eksempel en renovasjonsbil fra AGR, et renovasjonsselskap i Herten, Tyskland, som er bygget på et DAF-chassis.
   Grønn hydrogen, produsert fra fornybare energikilder via elektrolyse av vann, er helt karbonfritt. Hyzon produserer for tiden hydrogenbrenselcellemoduler med den høyeste energitettheten i verden, i stand til å levere god nyttelastkapasitet og rekkevidde for middels tung- og tungtransport. Effekten til brenselcellen kan skreddersys etter den maksimale totalvekten og driftskravet til kjøretøyet.
   - Aberdeen City Council kjører allerede 500 kjøretøy som er utstyrt med Allison girkasser og har i mange år vært imponert over deres kjøreegenskaper og holdbarhet, sier Nathan Wilson, Account & Area Sales Manager, UK & ROI hos Allison Transmission, og tilføyer:
   - Selv om Allisons girkasser opprinnelig ble designet for dieselmotorer, er de like godt egnet for kjøretøy med alternativt drivstoff. Av denne grunn har kommunen spesifikt bedt om at den nye hydrogendrevne renovasjonsbilen også skulle ha en Allison-girkasse.
   Aberdeen City Councils nye hydrogendrevne lastebil kombinerer Econics hytte med lav innstigning med et karosseri laget i Nederland av Geesinknorba Group, spesialist innenfor avfallsinnsamlingsløsninger. Utstyrt med en kombilift til delte søppelkasser, vil dette kjøretøyet tas i bruk i mars på en renovasjonssyklus, som innebærer konstant stopp-start i 7,5 timer i døgnet, 5 dager i uken. En manuell eller automatisert manuell girkasse (AMT) ville slitt med slike driftssykluser på grunn av slitasje på clutchen, men Allisons helautomatiske girkasse erstatter den mekaniske clutchen med en patentert converter. Dette reduserer vedlikeholdskravene og forbedrer kjøreegenskapene samt gjør kjøretøyet lettere å kontrollere under stopp-start og manøvrering ved lave hastigheter.

KILDE. perfektaPR

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no