
Ford kåret til den mest innovative av de store bilprodusentene
I konkurranse med hele 29 globale bilgrupperinger som representerer mer enn 80 bilmerker, er Ford kåret til «Most Innovative Volume Brand 2023».

Fra venstre: Anja Kohl (arrangør), Silke Seitz (Director Digitale Products, Ford Europa), Prof. Dr. Stefan Bratzel (CAM) og Felix Kuhnert (PwC).
The Centre of Automotive Management og den tyske delen av konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers Gmbh står bak.
Etter en vurdering av
hele 1088 ulike innovasjoner står Ford igjen på toppen av listen med en samlet
poengsum på 91,2. Deretter følger Volkswagen på andreplass (82,0 poeng) og
Toyota på en tredjeplass (64,6 poeng).
– Gjennom vår 120 år
lange historie har vi kontinuerlig lansert innovasjoner og produsert biler,
nyttekjøretøy og teknologier som setter kundenes behov i fokus. I dag endrer
bilindustrien seg raskere enn noensinne. Å bli anerkjent for vår innovasjon
akkurat nå er derfor spesielt stort, og et bevis på at Ford er
tilpasningsdyktige, fremtidsorienterte, innovative og ambisiøse, og fortsatt
har både gjennomføringskraft og ambisjoner sa Silke Seitz, Director Digital
Products i Ford Europa, som mottok prisen for Ford.
Vant også flere delkategorier i kåringen
I tillegg til
hovedprisen «Most Innovative Volume Brand 2023», vant Ford også «Autonomous
Driving & ADAS»-kategorien for sitt nivå 2 håndfrie førerstøttesystem
BlueCruise. BlueCruise er tilgjengelig i Mustang Mach-E, og ble godkjent for
bruk på deler av motorveinettet, såkalte «Blue Zones», i Storbritannia i april
i år. Ford F-150s Pro Trailer Hitch Assist, som også fås som standard på den
helelektriske 5-seters pickupen F-150 Lightning, ble også nevnt spesielt.
Den SYNC 4 skybaserte
navigasjonen i Ford Focus var en av innovasjonene som i tillegg ga Ford
førsteplassen i kategorien «Connected Car Services. I de gjenværende
kategoriene, «Electric Drive» og «Interface and Connectivity» gjorde Ford det
også bra – med to andreplasser.
– En god fordeling av innovasjoner innenfor de viktigste teknologifeltene
Juryen som delte ut
AutomotiveINNOVATIONS Awards for 11. gang i år ledes av det uavhengige «The
Centre of Automotive Management», et institutt for bil- og mobilitetsforskning
og strategisk rådgivning ved University of Applied Sciences, Bergisch Gladbach,
i Tyskland.
– For første gang siden 2014 er Ford igjen det mest innovative volumbilmerket. Det skyldes blant annet en god fordeling av innovasjoner innenfor de viktigste teknologifeltene, sa juryens leder, professor Dr. Stefan Bratzel i forbindelse med overrekkelsen av utmerkelsene.