Meny
17.09.2019

Flere tar kurs fra mobilen

Vel ett år etter lansering, er opplæringsselskapet positivt overrasket over mottakelsen Trainorappen har fått i markedet. – Det har gått raskere enn vi forventet, sier digital leder i Trainor, Lars Bratli.

– De siste årene har vi jo sett at mobiltelefon overtar stadig mer av den tradisjonelle surfetiden, men vi var nok litt mer i tvil om hvorvidt folk ville orke å ta et helt e-læringskurs fra telefonskjermen, innrømmer Bratli. Han sto i spissen da Trainorappen ble lansert i 2018. Målet med appen var å tilby eksisterende kunder et supplerende verktøy, med innebygd sikkerhetskort, kursbevis, dokumenter og ikke minst muligheten til å ta e-læringskurs også uten nettilgang. Sistnevnte er spesielt viktig fordi mange av opplæringsselskapets kunder ofte befinner seg uten nettdekning og i skiftordninger der det kan være greit å utnytte ledig tid til kursvirksomhet og faglig oppdatering.

Populære e-læringskurs

I løpet av et år er Trainorappen installert på over 5000 enheter. Bare de siste fire ukene har 2100 unike brukere benyttet appen, og disse har utført 94 000 aktive interaksjoner. Den mest populære funksjonen er kjøring av e-læringskurs, etterfulgt av sikkerhetskort, verktøy, kursbevis og dokumenter. – Det bekrefter jo at vi satser riktig, sier Bratli om tallenes tale. Selv om Trainor var tidlig ute med digitalisering av kursopplevelsen viser mottakelsen at markedet er klart, også for å ta kurs "rett fra lomma". – 90 % av brukerne er mobilbrukere, kun 10 % bruker nettbrett. Det er også overraskende, med tanke på at skjermen er såpass mye mindre. På den annen side har vi hatt dette med i tankene fra start, og vi har greit å skape e-læringskurs som også egner seg for små flater, sier han.

Videreutvikles fortløpende
Gjennomsnittsbrukeren for Trainorappen er en norsk mann på 40 år, som bruker iPhone 7, 8 eller Samsung Galaxy 9. Det er relativt jevn fordeling mellom Android (52%) og Apple (48%). Bratli lover flere nye funksjoner og justeringer i appen i løpet av 2019, som følge av gode innspill fra både kunder og sluttbrukere. – Motivasjonen vår ligger i å lage nyttige verktøy for kundene våre, og hele tiden forbedre brukeropplevelsen på det vi lager, avslutter Bratli.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no