
Dekkene til busser blir smarte
Continental fabrikkmonterer hele dekkfamilien med siste generasjons sensorer.

Conti Urban HA3, Conti
UrbanScandinavia HA3+ og Conti UrbanScandinavia HD3 smarte dekk som er
spesiallaget for busser, vil bli tilgjengelige fra august 2023. Dette gjør
Continental til den første produsenten som tilbyr en hel familie av dekk med
sensorer for å sikre digitalisering av flåten fremover. Smarte dekk hjelper i
tillegg kommuner og busselskaper med å sikre effektiv kjøretøydrift med lavere
kostnader under mobilitets- og energiomstillingen. En svært høy andel kjøretøy
i spesielt bussegmentet er allerede elektrifisert, og denne andelen fortsetter
å vokse.
-Bussbransjen står
overfor store utfordringer. Passasjertallet vil sannsynligvis stige på grunn av
ulike politiske tiltak, mangelen på sjåfører vil øke, og tøffere anbudskrav
øker press på selskaper om å bytte til alternative drivsystemer og
digitalisering, sier Erik Lillefoss, produktsjef lastebil hos Continental Dekk
Norge.
Slik fungerer det
Hvert dekk har en digital tvilling i systemet med komplett varenummer, noe som
betyr at kunden alltid vet hvilket dekk som er montert på hvilket kjøretøy og
hvor på kjøretøyet. Og systemet vil registrere og overvåke lufttrykk og
temperatur, og i framtiden mønsterdybde og dekktilstand. Den nyutviklede
sensoren gir i tillegg informasjon om tilbakelagt distanse, slik at flåtene kan
holde et øye med hvor langt dekkene har gått til alle tider. Ladenivået til
sensorbatteriet er også angitt i systemet. I tillegg til de nøyaktige
dataavlesningene, mottar ContiConnect 2.0 brukere også varsler og anbefalinger
for dekktrykk, temperatur og mønsterdybde samt når kjøretøyets
serviceintervaller forfaller.
Den nyutviklede On-Site
App bringer ContiConnect 2.0 rett til brukerens smarttelefon. Dette er takket
være den nye generasjonen sensorer, hvis Bluetooth-funksjon muliggjør direkte
dataoverføring fra sensoren til appen. Oppgaven med å inspisere dekk for å
registrere mønsterdybde og dekktilstand kan derfor utføres direkte på
kjøretøyet, noe som gjør dekkadministrasjonen enda enklere og mer praktisk.
Med appen On-Site, den
nye nettportalen og Driver App, har Continental utviklet en løsning som passer
til ethvert formål og hver bruker. Det betyr reduserte kostnader og
tidsbesparelser, ved at for eksempel vedlikehold og verkstedavtaler kan være
planlagt på forhånd.
Reduserer CO2-utslipp
Driftssikkerhet, lengre levetid på dekkene og god utnyttelse av
kjøretøykapasiteten er også til stor hjelp for å redusere karbonutslipp og øke
flåtens bærekraft. Samtidig gjør digital dekkstyring det mulig å minimere
reelle flåtekostnader, i tråd med Continentals helhetlige konsulenttilnærming
med laveste samlede kjørekostnader, eller LODC for kort.
Med ContiConnect 2.0
digitale dekkhåndteringsløsning hjelper vi både kommuner og lokale
kollektivtransportoperatører med å tilby et pålitelig, effektivt og
miljøvennlig system for offentlig transport. Dette er områder hvor busselskaper
kan vinne over kunder og sikre deres lojalitet.
-I tillegg har erfaringer vist at ContiConnect kan redusere punkteringer med rundt 30 prosent for kunder, oppnå en drivstoffbesparelse på to prosent og øke brukbar kjørelengde med rundt ti prosent, avslutter Lillefoss.