Meny
19.08.2022

Biogass reduserer CO2-avtrykket fra transportsektoren

Økt bruk av biogass er en enkel og økonomisk måte å få til en avgjørende reduksjon av miljøbelastningen fra transportsektoren. Metangass, som er en langt mer skadelig klimagass enn CO2, kan brukes til å fortrenge fossilt brensel, samtidig som det reduserer metanens skadelige effekt på klimaet, sier IVECOs nordiske bærekraftsansvarlig Morten Mangor Bandier.

Alternativt drivstoff vinner sakte, men sikkert terreng i tungtransporten i Norge. Biodiesel, naturgass, biogass, elektrisitet, samt utviklingen av hydrogen, vil komplementere og på sikt også erstatte tradisjonell diesel. Men det kan være vanskelig for transportører å vite hvilken løsning de skal investere i.

Vi er i inne i en overgangsperiode, hvor man som flåteeier ikke lenger kan nøye seg med ett drivstoff. Grovt sett må flåteeieren forsøke å få utslippet til å passe til oppdraget – faktorer som rekkevidde, vekt, antall start og stopp, og grad av ruteplanlegging må tas i betraktning. Du må rett og slett tenke på flere løsninger, og biogass er en tilgjengelig løsning som kan spille en enorm rolle i transportsektoren, sier Sustainability Manager i IVECO Nordic, Morten Mangor Bandier.

Både Stortinget, Miljødirektoratet og Oslo kommune, samt andre aktører støtter opp under biogass som et viktig klimatiltak for å erstatte fossil energi, og at biogass sidestilles med EL og hydrogen som en langsiktig løsning for å oppnå nullutslipp fra tungtransport.

Metan påvirker atmosfæren 84 ganger mer enn CO2

Biogass er en velutprøvd teknologi, og det er store miljøgevinster å hente når man bruker biogass utvunnet fra for eksempel husdyrgjødsel som drivstoff i transportsektoren. I prosessen med å produsere biogass og deretter brenne den, fjernes metanens skadelige virkning på klimaet.

Metan er en klimagass som isolerer atmosfæren. Over en 20-årsperiode påvirker metan atmosfæren 84 ganger mer enn CO2, så hvis vi kan fjerne det, fjerner vi en alvorlig klimabelastning, sier Bandier og fortsetter:

Ved å bruke biogass til transport fjerner vi mye av den svarte CO2-en fra atmosfæren. Vi låner fra naturens bank – og setter tilbake i banken. For IVECO sin del betyr det at våre lastebiler som kjører på biogass reduserer CO2-utslippene med omtrent 95 prosent, sammenlignet med diesel.

Biogassbiler på veien fortrenger metan

Bandier viser til rapporten Bæredygtig biogas – klima- og miljøeffekter af biogasproduktion fra Aarhus Universitet, hvor det fremgår at bruken av biogass totalt sett har en positiv klimaeffekt. Han forteller:

Vi kan gå over til å produsere biogass, slik at vi kan varme opp alle husene våre og holde alle fabrikker og biler i gang. Vi kan hente energi ved å utvinne biogass fra gjødsel – og den store tilleggsgevinsten er at vi i prosessen fortrenger metangass, som gjør langt mer skade på atmosfæren enn CO2.

Biogass er en grønn teknologi som jeg tror den norske transportsektoren vil ta mer og mer i bruk – også hvis man fra politisk hold fortsetter å fremme bærekraftige valg gjennom avgiftspolitikk og støtteordninger.

Økt bruk av biogass er i dag den enkleste og mest økonomiske måten å redusere miljøbelastningen på veiene. Du kan si at eiere av biogassbiler er rene klimahelter, avslutter Bandier.

FAKTA OM METAN OG BIOGASS

På kort sikt er metan en langt mer effektiv klimagass enn CO2, fordi gassen absorberer relativt mer varmestråling fra jorden: over en 20-årsperiode er oppvarmingseffekten av metan 84 ganger så høy som CO2, iht. FNs klimapanel IPCC.

I rapporten Bæredygtig biogas – klima- og miljøeffekter af biogasproduktion konkluderer forskere fra Aarhus Universitet med at bruken av biogass totalt sett har en positiv klimaeffekt.

Les rapporten her:

https://dcapub.au.dk/djfpdf/DCArapport175.pdf

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no