Meny
20.04.2021

Båtbransjen med ny digital messeplattform

Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge og FINN.no har gått sammen for å samle båtbransjen på ett og samme sted: Båtmessen.no. Båtfolket får dermed full oversikt over sesongens produkter og tjenester uten fysisk arrangement.


Båtfolket som klikker seg inn på den helt nye Båtmessen.no vil bli møtt av 45 av markedets mest kjente merker som har med seg mer enn 260 produkter og tjenester. Utstillerne deles inn i seks digitale messehaller og hovedmålet for kundeopplevelsen er "enkelt og oversiktlig". Med seg på laget har arrangørene "Båtens Verden", som er ansvarlige for det redaksjonelle innholdet og messens podcast, og eDialog24 som står for den integrerte chat-løsningen.

Full oversikt
Publikum som besøker messen vil finne både båter, motorer, utstyr, tilbehør og tjenester - både i form av nyheter og messetilbud. Og – selv om utstillerne ikke får tatt publikum i hånden og bydd på en kopp kaffe, vil de aller fleste av dem være til stede på messen, klare til å ta imot publikum via live chat med mulighet for videovisninger.
   – En av mange fine ting ved en båtmesse er at man som besøkende enkelt kan få full oversikt over det aller meste som finnes på markedet, på ett og samme sted. Når dette ikke lar seg gjøre på vanlig måte ønsker vi og FINN.no å gi publikum denne opplevelsen på en digital plattform, men samtidig så levende som mulig, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, daglig leder i Norboat AS.
   Bransjeansvarlig for Båt i FINN.no, Ole Martin Larsen, er godt fornøyd med både produktet og båtbransjens oppslutning om messen. Han gleder seg til å åpne båtmessen.no for publikum.
   – Jeg synes produktet vi har laget sammen med Norboat, Båtens Verden og eDialog har blitt meget bra. Jeg synes vi har lykkes godt med å gjenskape nøkkelelementer fra fysiske båtmesser på vår digitale plattform. Brukertestingen vi har gjort forteller oss at chat-løsningen, sammen med det store utvalget av tilbydere og produkter blir vår x-faktor. Folk som går på messe ønsker å få oversikt over markedet og deretter komme i direkte kontakt med de som fører produktene de liker, sier Larsen.

Messemagasin og messe-podcast
Selv om Båtmessen.no byr på et bredt utvalg av maritime varer og tjenester har arrangørene lagt mye vekt på at dette skal være en båtmesse for alle – også de som ikke har planer om å handle. Båtens Verdens bidrag er derfor et stort digitalt messemagasin og en egen messe-podcast.
   – Vi har lagt mye arbeid i å laget et messemagasin og en podcast som dekker alle behov. På denne messen vil du finne interessant innhold uansett om du trenger kjøpshjelp, ferietips, hjelp til båtpussen eller om du bare er glad i båtlivet og ønsker å bli inspirert. Her skal det absolutt være mulig å slå i hjel noen timer, forteller Vetle Børresen, Redaktør i Båtens Verden.
   Også utstillerne virker å være svært positive til den nye digitale messen og Markedssjef i Frydenbø Boats, Mats Hjørnevik er en av dem. Han stiller med merkene Nordkapp, Zodiac og Sting på den nye båtmessen.
   – Vi er positive til båtmessen.no nettopp fordi dette er en messe for hele Norge, uansett hvor du bor. Vi vet også at kundereisene på båt foregår i økende grad på digitale flater og ønsker å være med på de initiativene som legger til rette for disse kundereisene. Båtmessen.no er et spennende initiativ, som i fasen med forberedelser har vært veldig solid. Vi har stor tro på å samle kreftene i bransjen, slik at hele Norge får ta del i én stor båtmesse, hvor alle får tilgang til det samme innholdet digitalt, sier Hjørnevik.
   Han er tydelig på at å tilpasse seg den digitale kundereisen har vært en del av Frydenbø Boats strategi, også før pandemien.
   – Vi har dette som en solid del av vår strategi fra før og ser på Båtmessen.no som et flott initiativ for å øke tilgangen på informasjon for de båtglade der ute. Pandemien har jo gitt oss fem år med digital utvikling på tolv måneder, men den digitale trenden var ganske klar også før pandemien traff oss, sier Hjørnevik.

2020 – et av de beste årene
Daglig Leder i Askeladden Boats, Henrik Askvik, deler Hjørneviks entusiasme og tanke om fremtidens båtkjøpere.
   – Pandemien har kraftig akselerert utviklingen i måten båtkundene søker informasjon om produktene våre på - i en digital retning. Antall fysiske kundebesøk per solgte båt er i kraftig nedgang. Båtmessen.no er derfor helt i tråd med endringene i båtkundenes handlemønster og uten tvil en riktig satsing i år og årene fremover.
   For Askvik var det en selvfølge at Askeladden skulle være representert på Båtmessen.no.
   – Det ville vært en tjenesteforsømmelse om ikke Askeladden skulle være tilstede i full bredde og tyngde på denne nye digitale båtmessen.no, sier Askvik.
   En stor del av båtbransjen ser tilbake på 2020 som et av de beste årene på lenge. Båtinteressen i Norge nådde et rekordhøyt nivå og Nordmenn handlet nye og brukte båter til den store gullmedalje, med 15% økning i salget av nye båter og 100% økning i salget av brukte båter. Ved inngangen til våren 2021 er det lite som tyder på at den voldsomme oppgangen vil avta. Båt-trafikken på FINN.no ligger så langt nærmere 20% høyere enn fjoråret og pågangen hos Norske forhandlere er stor. Det er imidlertid fortsatt båter å få kjøpt.
   – Det er absolutt båter å få kjøpt, også ønsker den på vannet i sommer, selv om det nærmer seg utsolgt for noen modeller. Våre medlemmer merker allerede at "trøkket" er voldsomt og at båtinteressen og kjøpelysten er stor i år også. I tillegg til trafikkøkningen på FINN er det en markant økning om man ser på antall registrerte båter så langt i år. Småbåtregisteret er opp 30% og Skipsregisteret (NOR) er opp 12%, så det er ingen tvil om at vi forventer gode besøkstall på Båtmessen.no, avslutter Ryhjell i Norboat.


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no