Meny
25.11.2019

ABB leverer autonom teknologi til Singapore havn

ABB signerer en banebrytende kontrakt med det Singaporske verftet Keppel Offshore & Marine for en autonom slepebåtdrift i 2020.

ABB, i samarbeid med Keppel O&Ms teknologidivisjon, Keppel Marine og Deepwater Technology (KMDTech), skal i fellesskap utvikle teknologien for autonome fartøyer. Planen er å ettermontere nyskapende, digitale løsninger på en 32 meters taubåt, noe som muliggjør testing av autonome fartøyoperasjoner i havnen i Singapore mot slutten av 2020. Ved ferdigstillelse av prosjektet antas fartøyet å være Sør-Asias første autonome slepebåt.

Travel havn

I den innledende fasen av prosjektet vil fartøyet, som drives av Keppel Offshore & Marins joint venture-selskap Keppel Smit Towage, fullføre en serie navigasjonsoppgaver i et utpekt testområde i Singapore Havn styrt fra et kontrollsenter på land. Den andre fasen av prosjektet vil la skipet, under fjerntilsyn, utføre autonome handlinger for å unngå kollisjoner.
   – Dette prosjektet er en viktig milepæl på vår digitale reise ettersom det demonstrerer våre evner som ledende innen intelligent shippingteknologi og demonstrerer suksessen til vår visjon om elektrifisering, digitalisering og oppkobling for den maritime næringen, sier Juha Koskela, administrerende direktør, ABB Marine & Ports.
   – Intensjonen med vår teknologi er ikke å fjerne mannskapet helt, men heller å avlaste det fra oppgavene som kan automatiseres, og dermed gjøre det mulig å utføre oppgavene på en enda bedre måte under kritiske operasjoner.
Med dette prosjektet tar ABB det neste steget mot autonom skipsfart, og bygger videre på innsikten fra den banebrytende testingen av den fjernstyrte passasjerfergen Suomenlinna II, utført i Helsingfors havn i november 2018. Singapore havn, som tar imot over 130 000 skip årlig, har eksponentielt tettere shippingmønstre, noe som vil tilføre forsøkene et nytt lag med kompleksitet.

Avlaster mannskapet

Forsøkene tar sikte på å validere den økte sikkerheten og effektiviteten i tauoperasjoner ved å bruke digitale løsninger som allerede er tilgjengelig for nesten alle slags fartøy. ABB Ability™ Marine Pilot-portefølje av løsninger vil være sentral i forsøkene og muliggjør "sanse-beslutte-handle" -sløyfen som kreves for enhver form for autonomi. ABB Ability™ Marine Pilot Vision vil bruke sensorfusjon fra eksisterende og nye systemer for å generere en digital situasjonsbevissthet, mens ABB Ability™ Marine Pilot Control vil utføre de nødvendige styringskommandoene.
   Tauoperasjoner, der en taubåt manøvrerer andre fartøy ved å skyve eller slepe dem, ofte i overfylte havner, kan være krevende. I tillegg må slepebåtene noen ganger ta lange transportruter for å komme seg til bestemmelsesstedet. Å utføre transitt autonomt og under fjerntilsyn vil gjøre det mulig for mannskapet ombord å hvile og være opplagt til selve taubearbeidet.
   KMDTech vil samarbeide med Maritime Port Authority of Singapore (MPA) og Technology Center for Offshore and Marine, Singapore (TCOMS), for å utvikle ulike teknologier og være systemintegrator for de autonome løsningene. American Bureau of Shipping (ABS) vil gi prinsippgodkjenning for de nye funksjonene som fjernnavigasjonskontroll og autonomt kontrollsystem.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no