Meny
16.03.2005

Dårlig energimerking

En kontroll som NVE har gjennomført hos 200 av landets hvitevareforhandlere, viser at 40 prosent av de utstilte produktene ikke var energimerket.
I tillegg var 30 prosent av hvitevarene feilmerket. – Resultatet er for dårlig, sier vassdrags- og energidirektør Agnar Aas. Nå starter NVE, i samarbeid med bransjen, en bred kampanje for å informere om riktig energimerking. Hensikten er å få folk til å etterspørre mer energieffektive hvitevarer.

Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO) gjennomførte kontrollen for NVE i 2004, og den omfattet 20 prosent av butikkene som fører hvitevarer. Gjennomsnittlig var 70 prosent av produktene feilmerket på en eller annen måte.

– Den store andelen ufullstendig eller skjult merking tyder på at viljen er til stede, men at det kanskje skorter på informasjon om hvordan produktene skal merkes, sier Aas.
   NVE har nå sendt brev til butikkene som er kontrollert og bedt dem rydde opp i feilmerkingen. Direktoratet signaliserer samtidig at butikkontrollene skal fortsette i tiden fremover.

Undersøkelser NVE har foretatt, viser at både selgere og kunder mener at energimerking er viktig, og at de ønsker mer informasjon om hva som ligger bak merkingen.

NVE setter derfor i gang en rekke informasjonstiltak for å gi både bransjen og publikum bedre kunnskap om hva energimerkingen betyr, og hvordan produktene skal merkes.

Kilde: NVE

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no