Meny
08.11.2004

Kandidater under lupen for Næringslivets Oscarutdeling

I de kommende ukene vil det pågå en grundig vurdering av norske  kandidater til næringslivets ”Oscar”-utdeling.
Stortingsrepresentant Leif Frode Onarheim leder juryen som i tiden frem til midten av november skal velge ut den dyktigste vekstskaperen i norsk næringsliv, årets Ernst & Young Entrepreneur Of The Year.

Vinneren vil delta på den globale kåringen i Monaco i 2005, sammen med rundt 40 internasjonale finalister. Ansvarlig for programmet i Norge, Erik Gudbrandsen, som er statsautorisert revisor og partner i Ernst & Young i Norge, er spent på hvilke kandidater som vinner  juryens gunst i årets konkurranse.

– I Norge klarer vi ikke å hylle heltene i næringslivet i tilstrekkelig grad. Det er derfor vi med Ernst & Young Entrepreneur Of The Year ønsker å fokusere på vekstskaperne og gi dem den heder og ære de fortjener. Det er gjort et søk over hele landet for å finne aktuelle kandidater, og det viser seg at det er mange skjulte talenter rundt om i distriktene,  sier Gudbrandsen. 

Hensikten med å kåre næringslivets ”Oscar” er å synliggjøre og motivere til vekst og nyskapning, og å sette fokus på gründere og vekstskapere som er betydningsfulle for samfunnet.

I år har juryen fått tre nye medlemmer; adm.dir i NetCom Barbara Thoralfsson, selvstendig konsulent Anni Onsager og adm. dir. i Super Office Une Amundsen, som alle synes dette er en viktig kåring.

– Ernst & Youngs Entrepreneur Of The Year har helt klart en enorm motiverende effekt både for kandidatene som nomineres og for alle andre vekstskapere. De som nomineres, blir foregangspersoner som andre ser opp til og lar seg inspirere av.

Dette fokuset på nyskapning vil etter hvert føre til enda større verdiskapning, sier medlem i Entrepreneur Of The Year –juryen, Une Amundsen.

 Kandidatene spores opp dels gjennom innkomne nominasjoner og dels ved systematisk gjennomgang av norske bedrifter som har hatt gode resultater og en betydelig vekst de siste årene. 

Kandidatene blir bl.a. vurdert ut fra sin evne til å tenke nytt, skape vekst, oppnå gode økonomiske resultater, gjennomføre strategisk ledelse, oppnå global innflytelse, samt sin personlige integritet og påvirkningskraft.

Tall fra 2003 viser at de 25 finalistene sto for en omsetning på nærmere 5,5 mrd. kroner i 2002 og sysselsatte til sammen 4202 personer. Analyser Ernst & Young har foretatt, viser at kandidatene fra Entrepreneur Of The Year  fortsetter suksessen.

Kandidatene fra 2002 har de to siste årene økt omsetningen med 26 %, og kandidatene fra 2003 har økt med 10 % det siste året. Av fem finalister i hver region velger juryen en regionsvinner.

Etter regionskåringene går alle finalistene videre til landsfinalen hvor juryen kårer Norges beste vekstskaper. I tillegg kåres også vinnere i kategoriene handel, produksjon og service, samt Ernst & Youngs egen pris til en Young Entrepreneur. 
Se også www.eoy.no

Fakta Ernst & Young Entrepreneur Of The Year

Programmet Ernst & Young Entrepreneur Of The Year, blir i 2004 arrangert i nærmere 40 land. Det gjennomføres i år for tredje gang i Norge etter å ha blitt startet i USA i 1986. Kåringen av Ernst & Young Entrepreneur Of The Year er en hyllest til personer som gjør en spesiell innsats i forbindelse med etablering og utvikling av egen virksomhet.

Hensikten er å synliggjøre og motivere til vekst og nyskapning, og sette fokus på gründere, vekstskapere og vekstselskaper. Ernst & Young Entrepreneur Of The Year fokuserer på enkeltpersoner som selv har startet og fortsatt driver vellykkede bedrifter.

Kriterier for å delta
- Kandidaten må ha en vesentlig eierinteresse i bedriften.
- Kandidaten må ha et overordnet lederansvar i bedriften.
- Bedriften må ha hatt vesentlig omsetningsvekst de siste to årene.
- Bedriften må ha hatt et positivt resultat i 2003.
- Bedriften må ha hatt positiv egenkapital per 31.12.2003.
- Bedriften må ha hatt en vekst i antall ansatte de siste to årene og minst 20 ansatte per 31.12.2003.

Juryens vurderingspunkter
- Entreprenørånd. Vekstskaperen setter en høy standard for seg selv og sin bedrift og viser et ekstraordinært pågangsmot og vilje til å lykkes.

- Lønnsomhet. Vekstskaperen oppnår varige økonomiske resultater med eget finansielt engasjement og risiko.

- Strategisk virksomhetsutvikling. Vekstskaperen kjennetegnes av nytenkende og nyskapende kreativitet med klare vekstambisjoner og evne til å bygge allianser.

- Internasjonalisering. Selskapet har skapt arbeidsplasser også internasjonalt eller har planer om å ekspandere sin virksomhet internasjonalt.

- Innovasjon. Selskapet oppfattes som innovativt og er en pioner innenfor sitt marked ved å benytte nye metoder eller teknologi. Vekstskaperen evner å skape en kultur preget av innovasjon og nyskapning.

- Personlig integritet. Vekstskaperen har gode lederegenskaper og driver sin virksomhet i tråd med etiske og moralske prinsipper.

Regionsfinalene
I Norge kåres vekstskapere i fem ulike regioner gjennom en omfattende evalueringsprosess som kulminerer med finalearrangement i hver region. På landsbases kåres vinnere innenfor kategoriene handel, service og produksjon.

Regionsfinalene finner sted:

19. oktober  i Oslo – Region Øst:
kårer en regionsvinner fra fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Oppland og Hedmark
21. oktober i Stavanger – Region Sørvest:
kårer en regionsvinner fra fylkene Rogaland og Vest-Agder
25. oktober i Skien – Region Sør:
kårer en regionsvinner fra fylkene Telemark, Vestfold og Aust-Agder
26. oktober i Bergen – Region Vest:
kårer en regionsvinner fra fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal
1. november i Trondheim – Region Midt- og Nord-Norge:
kårer en regionsvinner fra fylkene Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark.

Landsfinale
22. november i Oslo
Norges beste vekstskaper kåres til Entrepreneur of the Year. Vinneren av landsfinalen får æren av å representere Norge på det internasjonale arrangementet World Entrepreneur Of The Year i Monaco våren 2005.

Juryen for 2004 består av
Leif Frode Onarheim, juryleder, stortingsrepresentant for Høyre
Barbara Thoralfsson, adm. dir. i NetCom (nytt jurymedlem 2004)
Trond Bjørnøy, partner i Norsk Vekst
Une Amundsen, adm. dir i SuperOffice (nytt jurymedlem 2004)
Gunn Ovesen, adm. dir i Innovasjon Norge
Olav Kjell Holtan, partner i DHT Corporate Services
Anni Onsager, selvstendig konsulent, wakeup.no/positivledelse.no (nytt jurymedlem 2004)

Arrangør:
Ernst & Young Entrepreneur of the Year arrangeres i Norge i samarbeid med Fokus Bank, Finansavisen og Handelshøyskolen BI.

Tidligere vinnere
Norsk finale ble arrangert første gang i 2002, da offshore-rederen Stig Remøy fikk prisen av næringsminister Ansgar Gabrielsen. Remøy var også et av ni jurymedlemmer ved verdensfinalen i Monaco 2004.

I 2003 var det fabrikkeier Inge Brigt Aarbakke fra Bryne, som ble kåret til Norsk Entrepreneur Of The Year.

Den internasjonale World Entrepreneur Of The Year –prisen gikk i år til Tony Tan Caktiong, president for Jollibee Foods Corporation på Filippinene.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no