Meny
02.09.2004

Svensk papirprodusent utvikler elektronisk papir, -To kulturer - en virkelighet

Det Svenske papirkonsernet SCA satser tungt på forskning, mens lillebror Norge representert ved Norske Skog tenker tradisjonelt.
SCA bruker totalt 830 millioner kroner i året på forskning og utvikling. Til sammenligning bruker Norske Skog 290 millioner. 

Et kjent gammelt ordtak lyder: Man høster som man sår. Ordtaket er kanskje velbrukt og ikke lite banalt, men det rommer viktig erkjennelse. Skal en industrinasjon vokse og fremtidige verdier skapes, må grunnlaget legges i dag.

Svenske SCAs innsats på forskningsfronten er en naturlig konsekvens av denne erkjennelsen. I en årrekke har selskapet forsket på elektronisk papir. Konsernets forskere ser for seg at elektronisk papir har et stort potensial på billboards og reklameplakater som konstant kan oppdateres.

Steven Spielberg-filmen Minority Report visualiserer SCAs  fremtidsvyer på en fantastisk måte, der reklamen henvender seg direkte til den forbipasserende ved at sensorer på reklameplakatene identifiserer personen via irisen. 

Det elektroniske papiret vil i første omgang ikke true det tradisjonelle papirets posisjon som informasjonsbærer. Da Internett for alvor gjorde sitt inntog i de tusen hjem i midten av 1990-årene, spådde mange avisenes død. Denne spådommen har så langt blitt gjort til skamme, ettersom det i dag produseres aviser og magasiner på gamlemåten som aldri før. 

Norske Skogs svar på utfordringen fra SCA er mer penger til utvikling av bedre avispapir. Det høres fornuftig ut, men svenskenes nyvinning begrenser seg ikke bare til forannevnte reklameboards, men kan på sikt forminskes etter hvert som teknologien blir mer moden, slik at den fysiske størrelsen på papiret ikke er stort større enn det som er tilfellet for dagens magasiner og aviser.

Når det skjer, og det er formodentlig mange år til enda, vil den tradisjonelle papirutgaven synge på siste verset. Hva skal Norske Skog gjøre da? Bare dilte etter?

Alt hadde vært vel i industri-Norge om denne historien ikke dannet regelen, men unntaket.  Skal verdiskapningen i Norge sikres i et nytt århundre, trengs det visjonær tenkning, og ikke minst ledere som både har evne og vilje til å sette visjonene ut i livet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no