Meny
02.09.2004

Viaduc de Millau – fransk ingeniørkunst

1. januar 2005, 39 måneder etter det første spadestikket, åpner den 2,5 km lange broen over Tarndalen i Sør-Frankrike til glede for bilister som til nå har brukt inntil fire timer på å komme seg gjennom Tarn-dalen på vei til Middelhavskysten.
Broen, som enkelte steder vil strekke seg opp mot 343 meter over dalbunnen, blir verdens høyeste.

Det er det franske selskapet Effiage som bygger broen. Det samme selskapet bygde for øvrig Eiffeltårnet (oppkalt etter selskapets grunnlegger Gustave Eiffel), som stod ferdig i 1989, og som da var verdens høyeste bygning.  Broen er konstruert av den engelske arkitekten Lord Norman Foster.

Prosjektet vil koste rundt 3 milliarder kroner, som skal betales med bompenger. Med en trafikk på 10 000 biler pr. dag regner selskapet med at broen skal kunne nedbetales i løpet av 75 år.

Om sommeren vil det koste rundt 50 kroner å kjøre over den. For tungtransport blir prisen høyere. Men det er sikkert verdt pengene, fordi det er mye trafikkork gjennom Tarn-dalen.

Opptil fire timer har bilister brukt på denne strekningen i den verste ferietiden mellom byene Clermont-Ferrand og Beziers. Viaduc de Millau, som vil korte ned denne strekningen med 40 km, blir en del av motorvei A75 mellom Paris og Barcelona.

Broen er en såkalt skråstagsbro med sju pyloner (tårn). På det høyeste vil bilene kjøre 270 meter over dalbunnen. Fra det dypeste punktet i dalbunnen og opp til et av tårnene er avstanden hele 343 meter. 

Under konstruksjonen av broen er det brukt midlertidige stålpilarer som er jekket opp etter et avansert teleskopsystem med en hastighet på hele en meter i timen. Det vil gå med 206 000 tonn betong og 36 000 tonn stål i konstruksjonen. Veidekket, som er bygd i metall, er 32 meter bredt.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no