Meny
19.05.2011

Norges største melkekartong

Nå lanserer lillebror i melkemarkedet, Q-Meieriene, Norges største melkekartong. Fra mai av står 1,75 liters Q-melk i butikkene, og lillebror varsler kamp om melkekundene.

Q-Meierienes tall forførste kvartal viser at utfordrermeieriet tar stadig større markedsandeler fra Tine.

Suksessproduktet Skyr fortsetter å ta av og har nå nesten 10 prosent av youghurtmarkedet i Norge.

Satsningen på sjokolademelk har også vært en stor suksess og har på litt over ett år tatt nesten 20 prosent av dette markedet.

Tines Litago sjokolademelk blir pustet i nakken av konkurrenten, og nå varsler Q-Meieriene krig i den aller største kategorien – nemlig melk.

Størst på en måte
– Q-Meieriene har 15 prosents markedsandel innenfor melk. Vi har fettredusert melk tilpasset forbrukernes ønsker og kan si at vi har Norges sunneste melk.

I mai lanserer vi Norges største melkekartong – nå kan vi faktisk også si at vi er størst, på en måte, kommenterer Myrdahl.

36 ganger større markedsbudsjett
Tine har siden mars 2010 og frem til mars i 2011 brukt 76,2 millioner kroner brutto i markedsføring av Tine melk i det norske markedet.

Dette før alle andre markedsaktiviteter som sponsing er tatt med, for eksempel Ski VM i Oslo. Q-meieriene brukte i samme periode 2,1 millioner. 
  
– Vi innrømmer at det er lett å drukne i markedskampanjene fra Tine. Klart vi bare kan drømme om de enorme markedsbudsjettene, men vi nekter å la oss knekke av monopolisten.

Vårt svar er å tenke nytt og smartere, det vet vi at forbrukerne setter pris på, sier Myrdahl.

Forbrukerne utvikler Q-Meieriene
– Vi gjør ikke dette bare fordi folk skal legge bedre merke til oss, vi gjør det fordi vi har opplevd det som et ønske fra husholdninger og forbrukere, sier Myrdahl.

Lanseringen av Q-Skyr har fortalt oss at vi har mange lojale forbrukere som ønsker å bidra med å utvikle Q og våre produkter, så når forbrukerne sier de ønsker dette, ja da skal de få det sier Bent Myrdahl.

Vinneren Q-SKYR
Totalt sett er Q-meieriene meget godt fornøyd med årets første kvartalregnskap som viser et bedre salg enn forventet.

Suksessen med Q-SKYR-produktene fortsetter.

Q-Meieriene opplyser at salget av Q-SKYR har eksplodert.

Hvis salget av Skyr går i samme tempo i resten av 2011, vil Q-meieriene lande på hyggelige 170 millioner kroner i omsetning bare på Skyrprodukter i år.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no