Bobilene har vokst èn meter
Vi setter høyere krav til komfort og god plass enn tidligere. I løpet av de siste fem årene har gjennomsnittsstørrelsen på bobiler som importeres til Norge, økt fra seks til rundt sju meter, sier Rune Lysaker i Norges Caravanbransjeforbund.
Du trenger ikke dra lenger enn til våre naboland for å se forskjellen. Bobilene i Norge er større, sier han.
Rullende luksus
På Norges største caravanmesse, Norvei Caravan og Fritid, som ble arrangert på Lillestrøm 7. til 10. september ble den råeste bilen som hittil er laget, vist fram.
Dynamax Grand Sport M2 er elleve meter lang, har en 7,2 liters motor og 300 hestekrefter. Bobilen er utstyrt med det man trenger når man er på tur. Pluss litt til.
Den har skinnsofa, stressless, bredbånd og flatskjerm-tv som tar inn 650 kanaler. Ikke én tv, men tre. Bilen er også utstyrt med vaskemaskin, tørketrommel, ismaskin, keramiske kokeplater, neonbelysning med dimmer og to store airconditionanlegg.
Den er ikke bare en bobil, men en rullende hytte. Eller et rullende kontor, sier importør Nils Garnaas i Hatcher Norge. Bilen kan innredes som et rullende konferansesenter, med små møterom og alt av audiovisuelle hjelpemidler.
3,3 mill.
Foreløpig er ingen eksemplarer solgt, men Garnaas sier bilen er blitt møtt med overraskende stor interesse. Vil du kjøpe en, må du ut med 3,3 millioner kroner. 900 000 er avgifter til staten.
Bilen er ikke akkurat laget for den jevne bobilkjøperen. Men denne klassen bobiler kan være et alternativ for nordmenn som er lei av rådyre båter og hytter, sier Garnaas.
Bilen er populær i USA, ifølge Hatcher-sjefen. Mossefirmaet har fått ansvaret for hele Europa-agenturet til den amerikanske produsenten Dynamax. De gigantiske bobilene finnes i flere varianter.
Foreløpig har Hatcher Norge fått EU-godkjenning for modellen, som ble stilt ut messen samt en litt mindre variant som for tiden er på utstilling i Sverige. Vi jobber også med å få godkjenning for en enda større bil, på 15 meter. Den har mer skapplass, sier Garnaas.
Begrensninger
Rune Lysaker i Caravanbransjeforbundet tror doningen vil treffe bedre i Mellom-Europa enn i Norge.Det har vært er moro å ha den med på messen for å vise hva som er mulig, men jeg tror nok salgspotensialet er noe begrenset her hjemme.
Norsk infrastruktur og veikvalitet setter begrensninger. Jeg tror de typiske bobilene vil stoppe på sju, kanskje åtte meter, sier Lysaker.
Vi ser at bobiler blir stadig vanligere blant folk som farter rundt på stevner. Siden kjempestore luksusbobiler også har plass til en garasje bak, kan de bli interessante for typiske pengesterke miljøer, som trav- og bilsport, sier Lysaker.