Meny
14.08.2006

Fotball forsterker ny trend: fotballsko det nye moteutstyret

Fotballutstyr blir stadig mer populært utenfor banen. Moteløvene går så langt at de filer ned knottene på dyre fotballsko for å stille med det hippeste fottøyet.

Fritidssko som henter inspirasjon fra tennis, motorsport og løp har vært en del av motebildet en stund. Nå har turen kommet til fotballskoene. Men ikke alle har tid til å vente.

  Et nytt fenomen er at folk kjøper fotballsko, helt opp i 2000-kronerklassen, for så å file ned knottene på dem.

Skoene brukes like gjerne til dressen som til olabuksa. Noen kjøper også innendørsmodellene til samme formål, sier Jørn Stian Dahl, produktsjef for fottøy for Intersport- og G-Sport-butikkene.
Skoene skal helst være i skinn, gjerne svarte, hvite eller gullfarget, og med en diskret Nike-, Puma- eller Adidas-logo.

 

Utålmodige

Den typiske knottefileren er urban, av hankjønn og mellom 15 og 30 år. Og noe utålmodig.

   – Betjeningen i butikkene våre får ofte spørsmål om hvorfor produsenten ikke har kommet med en fritidsutgave av den og den nye fotballskoen, sier Dahl. 

  
Verdensmesterskapet i fotball har forsterket trenden.
En het og ny kandidat for nedfiling av knotter er den nye Ronaldinho-skoen til Nike, som kom i juni. Det er en såkalt signatursko, gullfarget, og med navnet til den brasilianske stjernen preget inn, sier Dahl. Han råder likevel folk til å vente.

  
Det er ikke særlig behagelig å gå med nedfilte fotballsko, sålen er for stiv. Fotballinspirerte sko for vanlig bruk kom i sportsbutikkene nå til VM, og for fullt til neste år, sier Dahl.

 

Upåvirket av Riise

Utviklingen mot et mer sportslig motebilde skjer i takt med at stadig flere superkjendiser kommer fra idretten. Fotballspillerne er i aller fremste rekke. Spillerne er langt mer opptatt av det ytre nå enn før. De selger en pakke, både på og utenfor fotballbanen.

 

De store i dag er utstyrt med både en teknisk sponsor, som leverer idrettsutstyret, og en motesponsor, som tar seg av resten av garderoben, sier Dahl. Men våre egne har trolig begrenset påvirkningskraft.

  

Det er de store utenlandske kanonene som kan lage trender, som David Beckham, Ronaldinho, Fredrik Ljungberg og Gianluigi Buffon. John Arne Riise har nok ikke så mye å si for folks valg av klær og sko, sier han.

  
En annen årsak til at sport påvirker motebildet, er at produsentene av sportsutstyr også lager mer klær og sko til fritidsbruk.
Grensene viskes ut. Merkevareleverandører innenfor sport har til og med begynt å hyre inn designere fra Prada og andre store premissleverandører for mote, sier Dahl.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no