Meny
14.08.2006

Bobiler i medvind

Salget av bobiler har økt med 40 prosent hittil i år. Både båtfolk og hyttefolk er skyld i det. 

I løpet av årets fem første måneder fikk 1057 nye bobiler påmontert skilt for første gang, mot 753 i samme periode i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

   
Oppgangen skyldes blant annet større utvalg av bobiler med bedre komfort, forklarer Rune Lysaker i Norges Caravanbransjeforbund.
Til sammen er det nå 17 500 registrerte bobiler i Norge.

 

Fra hytte til hjul

Det er særlig de to siste årene salget har tatt av. Trenden er den samme i resten av Europa.

   – Vi vet at det i stor grad er båteiere og hytteeiere som står for veksten. Etter år med båt- og hyttepuss lengter mange etter en enklere ferie på fire hjul, sier Lysaker. 

  

Mye har skjedd på kort tid med bobilene. Parabol, stekeovn, ryggekamera og navigasjonsutstyr er ikke uvanlig. Sengeplasser og motorstørrelse øker, variasjonen i romløsninger blir større. Bilene er også blitt varme nok til at bobil er en mulig ferieform om vinteren. Prisene varierer fra 400 000 kroner til over millionen. 

   – Etterspørselen på bruktmarkedet er også stor, noe som gjør at andrehåndsverdien er høyere enn for en vanlig bil, sier Lysaker.

 

Yngre

Foreløpig er de fleste bobilkjøperne over femti år. Økt bobilsalg henger nøye sammen med at den modnere delen av befolkningen holder seg sprekere lenger enn før, og har stor utferdstrang.

  
Vi ser også at stadig flere yngre velger bobilferie. Ikke minst blir bobilen et hyggelig prisalternativ til et hyttemarked som har tatt voldsomt av de siste årene, sier daglig leder Konrad Sel i Norvei Caravan og Fritid, landets største bobil- og caravanmesse.

  
Tidligere ble messen arrangert i Vikingskipet på Hamar, men i takt med økende campinginteresse hos nordmenn har messen flyttet til Norges Varemesse på Lillestrøm. I år arrangeres den 7. til 10. september

  
Unge ferierer oftere enn før, men kortere enn før. En skihelg til Trysil, eller fotballturnering til Danmark. Det er bare å putte småbarnsfamilien inn i bobilen og kjøre av gårde, sier Sel. 

 

Hest og motor

Typisk nok har for eksempel motorsport- og hestesportmiljøet blitt storbrukere av bobiler. Årsaken er at konkurransene de deltar i, flytter seg geografisk fra helg til helg. 

  
Bobil blir i lengden mer praktisk og økonomisk enn å legge seg inn på hotell. Interessen er så stor at interessebladene innenfor motor og ridning er blitt et ettertraktet marked for bobilannonser, sier Sel.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no