
Norsk Wavin sine XL-rør levert med helikopter på Voss
Byggingen av en ny kraftlinje mellom Granvin og Bu krever alternative løsninger. Med utfordrende terreng og høyder opp mot 700 meter, har helikoptertransport blitt nøkkelen til effektiv fremdrift.

Prosjektet er en oppgradering av dagens linje, som ikke lenger har tilstrekkelig kapasitet. Byggingen av den nye traseen stiller store krav til både logistikk og planlegging.
Ekehaug Maskin AS har hatt ansvar for
grunnarbeid og fundamentering i prosjektet. Driftsleder Øyvind Dyrdal er en av
de som har vært involvert i helikopterleveransene.
– Når området vi skal bygge er så
utilgjengelig, må vi bruke helikopter. Alternativet er å bygge veier i
terrenget, og gjøre store inngrep i naturen. Ved å løse det på denne måten, ser
man nesten ingenting etterpå, sier han og legger til:
– Vi flyr inn alt av materiell, inkludert
betong og mastene når de skal monteres. Selv gravemaskinene må demonteres,
fraktes i deler og bygges opp igjen på byggeplassen før de kan brukes.
BKK er byggherre for prosjektet, ON Linje AS
har hovedentreprisen, og Ekehaug Maskin er engasjert som underentreprenør. Det er
Fonnafly Helifly AS som står for helikopterflyvningen.
Effektiv logistikk og godt samarbeid
Norsk Wavin har levert 2200 mm rør, som brukes
som forskaling for mastefundamentene.

Rune Bakke, distriktsleder for VA Vest i Norsk
Wavin, er imponert over hvor smidig transporten av rørene har gått, selv til toppen
av fjellet.
– Det er ikke hver dag rørene våre blir
fraktet med helikopter, men vi er glade for at det har gått så bra. Vi har
jobbet med Ekehaug Maskin på flere prosjekter tidligere, men dette er første
gang vi gjør noe av denne typen sammen. De har løst oppgaven på en svært god
måte, sier Bakke.
Dyrdal deler samme erfaring:
– Vi
har hatt flere oppdrag sammen tidligere, hovedsakelig innen vann- og
avløpsprosjekter med langt mindre dimensjoner. Dette har vært en helt annen
skala, og det har fungert veldig bra.
Været byr på utfordringer
Til tross for at leveranse via helikopter er
svært effektivt, kan det by på enkelte utfordringer underveis.
– Vestlandsværet kan være krevende. Tåke gjør det umulig å lette, og sterk vind kan komplisere monteringsarbeidet. Det hender vi må utsette oppdrag, og det er en del av hverdagen, forklarer Dyrdal og fortsetter:
– For et par uker siden måtte vi avbryte en helikopteroperasjon på grunn av
tett tåke. Helikopteret ble stående på Granvin, og piloten måtte kjøres tilbake
til Voss. Dagen etter lå tåka fortsatt tett over Voss, men det var helt klart
der helikopteret stod, så vi fikk gjennomført likevel. Av og til har man litt
hell i uhell.
Kraftlinjen
er forventet ferdig til julen 2026.
– Med godt samarbeid, fleksible løsninger og
solid innsats fra alle involverte, er vi godt på vei mot målet, avslutter Dyrdal.










































































































































































