
Ford starter masseproduksjon av høyspentbatterier i ny toppmoderne elbilfabrikk
Ford har nå startet masseproduksjon av høyspentbatterier i deres første dedikerte elbilfabrikk i Europa, Ford Cologne Electric Vehicle Center, i Tyskland. Batteriene, som blir produsert i tre størrelser, skal bare brukes i Fords nye generasjon elektriske biler – som Ford Explorer og Ford Capri.

Den nye helelektriske
5-seters SUV-en Ford Explorer, med en helelektrisk rekkevidde på opptil 602 km,
var den første bilen som rullet av samlebåndet i den toppmoderne bilfabrikken.
Deretter fulgte den elektriske SUV-kupéen Ford Capri, med en elektrisk rekkevidde
på opptil hele 627 km.
Etter en investering på
mer enn 20 milliarder kroner er den historiske fabrikken i Køln nå gjort om til
et fullstendig digitalisert anlegg som sikrer høye kvalitetsstandarder,
effektiv drift og mindre behov for transport, siden produksjonen skjer på ett sted.
Bilfabrikken har vært en viktig del av Fords europeiske produksjon i nesten 100
år.
180 roboter – 2 km lang høyt automatisert produksjonslinje
Ved den nye
batterifabrikken skjer det en kontinuerlig utvikling av kompetansen og
ekspertisen til Fords ansatte - som en del av transformasjonen til en
digitalisert fabrikk for fremtiden.
180 nyinstallerte
roboter sveiser, limer og skrur sammen batterikassen, før de setter inn opptil
12 batterimoduler. Hele 2775 enkeltdeler blir satt sammen i batteripakken på
den 2 km lange svært automatiserte produksjonslinjen.
Den nye batterifabrikken
er et viktig steg for Ford på veien mot å utvikle en ny generasjon elektriske
biler i Europa for europeiske kunder. Ford produserer også elektriske biler ved
Ford Otosans fabrikker i Craiova i Romania og Kocaeli i Tyrkia. Fords fabrikk i
Halewood i Storbritannia produserer også elektriske drivlinjer.