
Adform lanserer markedets første visuelle planleggingsverktøy for Digital-Out-of-Home i en global omnichannel DSP
Etter en vekst på hele 118 prosent i annonsørers investeringer i Digital-Out-of-Home (DOOH) i første kvartal 2025, lanserer Adform nå et nytt planleggingsverktøy som gjør DOOH til en sentral brikke i effektive og helhetlige mediekjøp.

Adform, Europas ledende og tryggeste mediekjøpsplattform for
annonsører som vil utfordre status quo, har lansert et banebrytende verktøy for
planlegging av Digital-Out-of-Home (DOOH) i Adform FLOW. Verktøyet rulles ut i
15 markeder, inkludert Norge, og blir det første i verden som tilbyr en visuell
kartbasert oversikt over DOOH-inventar – et viktig skritt for å forene fysisk
synlighet med digital presisjon og omnikanal-effekt.
Nesten 120 prosent vekst på ett år
Lanseringen markerer et betydelig steg for den åpne delen av det digitale økosystemet, og styrker posisjonen til kanaler utenfor de lukkede «walled gardens». Sammen med raskt voksende kanaler som Connected TV og digital audio, er interessen for DOOH nå rekordhøy. Prognoser viser at de globale investeringene i DOOH vil overstige 19 milliarder dollar i 2025, og passere 25 milliarder dollar innen 2029. I løpet av årets første kvartal i 2025 har Adforms kunder økt sine investeringer i DOOH med hele 118 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
DOOH representerer en unik mulighet for annonsører som vil nå ut
med budskap i den fysiske verden – i stor skala, med sanntidsmålretting og dyp
innsikt. Utfordringen har hittil vært at DOOH ofte har vært isolert fra annen
annonsering. For å lykkes med reell omnikanalstrategi, må annonsører kunne
planlegge og optimalisere på tvers av alle kanaler i ett og samme system.
Avansert segmentering
Med det nye DOOH-verktøyet i Adform FLOW får annonsører tilgang til avansert segmentering basert på blant annet geografisk plassering, type venue, nærhet og demografi – direkte i kartgrensesnittet. Verktøyet gir en sømløs planleggingsopplevelse der DOOH inngår som en integrert del av helhetlige kampanjer.
Optimaliserte kampanjer via kontekstuelle data
Samtidig utvides Adforms samarbeid med dataleverandøren Adsquare, slik at kampanjer kan optimaliseres med kontekstuelle data som vær, arrangementer og tidspunkt på døgnet. Kombinasjonen av Adforms kraftige DSP-data og partnerskap med noen av verdens ledende DOOH-aktører – inkludert Broadsign, Ströer, Hivestack og VIOOH – gir annonsører full oversikt og kontroll i én og samme plattform.
Oliver Dragic, Managing Director i Pilot, uttaler:
Oliver Whitten, Chief Operating Officer i Adform, legger til:
– DOOH har vært en av de store vekstvinnerne i 2025. Ved å integrere denne kanalen med øvrige mediekjøp, gjør vi det mulig for annonsører å skape mer relevante, sammenhengende og effektive kampanjer. Vi er stolte over å være den første globale omnichannel DSP-en som tilbyr en visuell kartbasert løsning for DOOH – utviklet spesielt for å møte behovene i dette unike formatet.