Meny
04.09.2005

Ny el-bil skal hindre trafikkaos og forurensning

Indiske storbyer er preget av trafikkaos og forurensning som følge av befolkningseksplosjonen – landet nærmer seg 1,1 milliard innbyggere.
En stadig mer velstående middelklasse som ser seg i stand til å anskaffe egen bil, har ikke gjort situasjonen bedre. Redningen kan være den første indiskproduserte el-bilen Reva.

Bilen er ikke stor, bare 2,6 meter lang og 1,3 meter bred, med en svingradius på 3,5 meter. Den er derfor lett å manøvrere og parkere, noe som er en stor fordel i indisk storbytrafikk.

Bilen er helautomatisk og har to gir – ett frem og ett tilbake. Det tar ca. 7 timer å fullade batteriene, og da kan man kjøre 80 km før man må lade på nytt. Bilden lades opp ved en vanlig 220 volts stikkontakt. Maksimumshastigheten er 65 km/t.
  
Bilen er utstyrt med et varselsystem som varsler føreren om batteriets ladenivå, og som forteller ham hvor langt han kan kjøre før batteriet må lades opp på nytt. Bilen er også utstyrt med to datamaskiner som kontroller at bilen fungerer som den skal, og som gir beskjed dersom det oppstår feil.

Sikkerheten er ivaretatt med kollisjonssikre såkalte ABS-paneler, støtsikre konstruksjoner på sidene av bilen, stålramme og tobremse-system. En teknisk detalj er at bakluken kan åpnes uten at det er nødvendig for føreren å gå ut av bilen.

Baksetet kan legges ned, og gi rom for ekstra bagasje dersom det skulle være nødvendig. Bilen har få bevegelige deler sammenlignet vanlige biler (bare ca. 1000), slik at det er mindre sjanse for at noe går i stykker. Den er for øvrig rimelig både å produsere og å vedlikeholde.
  
Komforten ivaretas av Climate Control Seat (CCS) og aircontition som for øvrig kan fjernstyres. Reva har høye seter og brede dører, og det er en fordel når kvinner med lange sarier skal ut og inn av bilen.

Kundene kan velge bil med ytre deler (dører, speil, støtfangere osv.) i mange forskjellige mønstre og fargesjatteringer og på den måten få en bil med et helt personlig preg. Bilen er laget for kjernefamilien på to voksne og to barn. Når den har en utvendig bredde på bare 1,3 meter, sier det seg selv at det kan bli nokså trangt i lengden.
  
Reva har blitt testet og sertifisert av ARAI (Automotive Research Association of India) og har oppnådd EEC (European Economic Community) Certificate slik at den også kan være aktuell på det europeiske markedet. Det triller allerede biler av denne typen på engelske veier og gater, der den går under navnet G-Wiz. Kanskje kommer den hit til landet også.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no