Meny
08.08.2005

Norsk sjømat søker lovbeskyttelse

For første gang søker norske sjømatprodusenter om lovbeskyttelse og eksklusiv rett til geografisk opprinnelsesmerking av produktene.
Ordningen skal hindre misbruk av produktnavn og gi forbrukerne rett informasjon. Etter mønster av EU har Norge innført lovbeskyttet opprinnelsesmerking av matprodukter. Ordningen gjelder matprodukter med særpreg, tradisjon og en klar geografisk opprinnelse.

Nå har de første norske sjømatprodusentene søkt om slik beskyttelse. Det er Sjøblink Blokken AS og Sigerfjord Fisk AS som driver oppdrett og bearbeiding av sjørøye helt nord i Nordland. Søknaden gjelder lovbeskyttelse av produktnavnet Ishavsrøye Vesterålen.
 
Vi søker lovbeskyttelse for å øke oppmerksomheten rundt produktet. Vi håper også på bedre tilgjengelighet i butikkene og bedre salg, sier Arnold Jensen i Sjøblink Blokken til Newswire.
  
Han håper potensielle kunder bedre vil gjenkjenne fisken med en slik beskyttelsesmerking, og at det dermed blir et konkurransefortrinn. I dag selger vi mest til restauranter, men det er viktig å få innpass i butikkhyllene, sier Jensen.

Stor interesse
Den norske beskyttelsesordningen administreres av Matmerk sammen med Mattilsynet. Vi registrerer økt interesse for opprinnelsesbeskyttelse. Dette er den eneste ordningen som gir lovbeskyttelse av geografiske produktnavn. Interessen kommer fra både sjø- og landbrukssektoren, sier advokat Nina Wærnes Hegdahl i Matmerk.
  
To norske matprodukter, Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Ringerikserter, har så langt fått norsk lovbeskyttelse. Ytterligere 15 søknader, inkludert det første sjømatproduktet, er nå til behandling. I EU har over 600 ulike matprodukter fått opprinnelsesbeskyttelse.

Konkurranseutsatt vare
Norsk sjømatnæring er internasjonal og konkurranseutsatt. Dokumentert og garantert opprinnelse er viktig i konkurranse om forbrukernes gunst. Vi ser eksempler på produktetterligning i utlandet. Vi vet at utenlandsk fanget og bearbeidet fisk er solgt som norsk klippfisk. Det skjer også at laks uten norsk opprinnelse blir solgt som norsk laks, sier Wærnes Hegdahl.
  
Merkeordningen Beskyttede betegnelser gir eksklusiv rett til bruk av geografiske produktnavn, og skal dermed hindre ulovlige etterligninger. Samtidig skal merkeordningen gi forbrukerne garanti om produktets geografiske opprinnelse og særpreg. 

Undersøkelser både i Norge og Europa for øvrig viser at folk er villig til å betale mer for mat med dokumenterbar opprinnelse og særpreg, sier Nina Wærnes Hegdahl.

Øker verdien
For ett år siden fikk skotske produsenter beskyttet produktnavnet Scottish Farmed Salmon. Det gir skotsk laks eksklusivitet og økt verdi i eksportmarkedene, samtidig som beskyttelsen hindrer ulovlig kopiering. 
  
Norske sjømatprodusenter kan tjene på å søke lovbeskyttelse, og vi vet at flere nå vurderer dette, sier Wærnes Hegdahl. Flere markedsutredninger har de siste årene vist at produsenter av norske matvarer enten må satse på volumproduksjon til lav pris eller på kvalitetsvarer. For kvalitetsproduktene er dokumenterbare egenskaper som opprinnelse, særpreg og tradisjon viktig.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no